Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen verklaart waarom Perez hem al na enkele ronden bijna inhaalde

Max Verstappen kende een tegenvallende zondag, gedurende welke hij uiteindelijk de Grand Prix van Azerbeidzjan niet kon winnen. Hij legt uit wat er allemaal mis ging.

Max Verstappen moest tijdens de GP van Azerbeidzjan zijn meerdere erkennen in Sergio Perez. Hij verloor de leiding na een voor hem ongelukkig getimede safety car, maar op dat moment hijgde Checo hem al in de nek. Wat ging er mis in die eerste stint? Verstappen legt het graag uit aan onder meer RacingNews365 . "Het hele weekend was rommelig. Maar dat kan je met dit format verwachten", zo laat hij optekenen. "In de eerste stint van de race had ik denk ik wat meer agressief kunnen zijn met de manier waarop ik mijn banden gebruikte. Ik was denk ik gewoon te voorzichtig. Daarom zat Checo zo dicht op me", zo luidt de uitleg van de Red Bull-coureur.

Geen problemen

In het vervolg van de race worstelde Verstappen met enkele afstellingen, waarmee hij op zijn stuur veelvuldig bezig was. Gevraagd naar die problemen, wijst Max dat woord van de hand. "Het waren geen problemen. Er waren geen problemen mee. Ik gebruik die settings waarschijnlijk wat anders dan Checo. Zoals ik al zei gebruikte ik misschien niet de juiste settings in combinatie met de nieuwe Pirelli-banden, wat op een stratencircuit misschien meer opvalt, omdat je hier meer vertrouwen nodig hebt in de bochten. De balans moet dan zo dicht mogelijk op perfectie zitten." "Dus ja, ik had het erg lastig aan het begin van de race en probeerde van alles uit. Ik kreeg het niet voor elkaar, tot aan het einde van de race. Het team hielp me daar wel bij. In aanloop naar de komende races zal er dus wat moeten worden onderzocht, om te bekijken wat we operationeel gezien beter kunnen doen. Soms heb je echter weekenden waarin alles perfect gaat en je auto als een raket is. Dat is 'ie dit jaar ook, maar hij moet nog wel wat gefinetuned worden."

Vrije training?

Vanwege het sprintformat was er maar een vrije training? Droeg dat bij aan de problemen van Verstappen? Hij weet het niet zeker. "Normaal gezien verander je dit soort dingen ook niet tussen VT1 en VT2 in. Dit jaar hebben we echter net wat andere banden dan vorig jaar, dus misschien heeft dat wat invloed op het gedrag van de wagen. Al met al was het een goede dag om te leren", aldus de Nederlander. Zijn teambaas Horner vermoedt echter wel dat het hebben van slechts een training zijn stercoureur parten speelde. "Dat heeft daar absoluut mee te maken. Hoe meer meters je rijdt, hoe meer je leert. We hadden waarschijnlijk de set-up veranderd na de sprintrace als het kon. Maar dat geldt voor elk team, want het is heel lastig om een perfecte set-up te hebben na slechts één training van een uur. Daar moeten we naar kijken: wanneer moet de parc fermé ingaan?", aldus de Brit.

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil