Bij het invallen van de duisternis ging de tweede training op het Yas Marina Circuit van start. Max Verstappen wist in de openingsfase van de training de snelste tijd te noteren. Hij gebruikte daarvoor de medium band en was een tiende sneller dan Valtteri Bottas die eveneens het gele rubber gebruikte.
Na een half uur was het Charles Leclerc die op de zachte band onderweg ging, in een poging om de snelste tijd van Verstappen aan diggelen te rijden. Zijn poging strandde echter na een touché in bocht 19, dezelfde bocht waar teamgenoot Sebastian Vettel zijn Ferrari eerder op de dag parkeerde.
Halverwege de sessie gingen alle coureurs naar buiten op de zachte band, waardoor de snelste tijd van Verstappen geen stand hield. Bottas dook bijna een volle seconde onder de tijd van de Red Bull-coureur. Leclerc en Vettel meldden zich namens Ferrari ook vooraan, maar de rode brigade was razendsnel op de rechte stukken in sector 1 en 2, maar verloor veel tijd in de laatste sector.
Verstappen wist zijn snelste tijd op de zachte band nauwelijks te verbeteren, in tegenstelling tot de concurrentie. Zijn run op het rode rubber was alles behalve vlekkeloos en verrassend genoeg wist de Red Bull-coureur zichzelf niet vooraan te melden. Hierdoor zakte hij zelfs terug naar de vijfde positie op een halve seconde van Bottas. Verstappen waagde zich niet meer aan een nieuwe, snelle run op de zachte band en sloot de sessie af als vijfde. Een klassering die niet het volledige potentieel van de Red Bull toont.
De slotfase van de tweede training stond in het teken van de long runs. Verstappen, Hamilton en Vettel kozen ervoor om te beginnen op de zachte band. Daarbij was het tempo van de Mercedes-coureur zeer indrukwekkend en was hij enkele tienden sneller dan Verstappen.
De training werd stilgelegd na een touché tussen Bottas en Romain Grosjean. De Mercedes-coureur dook in een gat dat er niet was en ramde in de zijkant van de Haas-coureur die schade opliep aan de vloer van zijn bolide. Snelle tijden werden er aan het einde van de training niet meer gereden, waardoor de Mercedes-coureurs de sessie als snelste afsloten voor de Ferrari's en de beide Red Bulls.
Krijgen we vuurwerk in de laatste Grand Prix van 2019? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel blikken vooruit in de RacingNews365-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2019 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!