Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen vreesde van Ferrari te verliezen: "Daar was ik toen niet blij mee"

Max Verstappen kende een sterk weekend in Canada, maar tijdens de race op zondag had hij toch het idee dat hij de Grand Prix misschien aan het verliezen was.

Verstappen Canada Sainz
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Na vijftien zenuwslopende ronden, met Carlos Sainz hijgend in zijn nek, wist Max Verstappen de overwinning over de streep te trekken tijdens de Grand Prix van Canada. De Nederlander zag dat zijn naaste concurrent in Montreal net wat sneller was.

"Het was een zware race. Ik verwachtte iets meer pace te hebben, maar we leken wat te kort te komen in vergelijking met Carlos. Dat is natuurlijk slechts de enige coureur waar ik mezelf mee kon vergelijken", zo laat hij na afloop weten aan onder meer RacingNews365.

Red Bull had een andere strategie voor Verstappen dan Ferrari voor Sainz. Door een tweestopper kwam de Nederlander achter zijn Ferrari-concurrent terug de baan op. Sainz ging voor een eenstopper, dus Max moest hij op de baan in gaan halen.

"Ja, het was lastiger dan ik had verwacht. Onze strategie werkte en het was uiteindelijk het juiste om te doen. Na die tweede pitstop had ik versere banden dan Carlos, maar ik was er niet zeker van of ik het gat had kunnen dichten voor het einde van de race."

Artikel gaat verder onder de samenvatting

Met de safety car was Verstappen ook niet blij

Of dat gelukt zou zijn zullen we nooit weten, want door een crash van Yuki Tsunoda kwam de safety car op de baan. Zo kon Sainz wederom een pitstop maken en met verser rubber de aanval op Verstappen openen.

"Daar was ik ook niet heel blij mee, met die safety car, want ik wist dat ik toen iemand op versere banden achter me zou hebben. Als die dan ook nog eens net wat meer pace heeft dan ik, wordt het lastig om te verdedigen", zo vreesde de regerend kampioen, die het uiteindelijk toch wist vol te houden.

"De laatste vijftien ronden waren in ieder geval vol gas, pushen tot de limiet. Ik wist dat ik me geen fouten kon veroorloven, maar het was goed racen. Je kan er altijd meer van genieten als je in een Formule 1-bolide hard kan pushen, in plaats van dat je je banden moet sparen."

Verstappen flikt het

Uiteindelijk wist Verstappen het voor elkaar te boksen en de zege binnen te slepen. Gevraagd hoe hij het flikte om Sainz ronden lang van zich af te houden, geeft de Limburger tekst en uitleg.

"Natuurlijk moest je er altijd voor zorgen dat je een goede exit had uit de bocht voor het rechte stuk waarop hij DRS zou hebben, maar ik was over het algemeen constant tot de limiet aan het pushen en geen fouten aan het maken."

Een fout was namelijk mogelijk doorslaggevend geweest. "Ik wist dat Carlos een tiende zou winnen als ik een foutje zou maken in de eerste sector en dat zou misschien genoeg zijn om nog dichterbij te komen..."

"Dus ja, het was echt proper racing, en hard pushen. Ik had wat momenten, waarbij ik overstuur had, maar als ik in de spiegels keek zag ik dat Carlos ook net zoveel momentjes had, dus we zaten echt op het randje. Dat is mooi om te zien!", aldus Verstappen.

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

6 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels