Natuurlijk heeft niet elk team het achterste van de tong laten zien tijdens de testweken in Barcelona, maar aan de hand van de statistieken kan toch een voorzichtige balans worden opgemaakt. We beginnen met de beste tijden per coureur. Mercedes topte in de vorm van Valtteri Bottas na twee weken de scorelijst, met een 1.15,732, de enige verreden ronde die sneller was dan 1.16.
Red Bull volgde ongeveer op een halve seconde, maar het verschil tussen de twee partijen is dat Max Verstappen zijn ronde reed op de zachte C4-band, terwijl zijn Finse Mercedes-concurrent dat deed op de nog zachtere C5-band. Volgens bandenleverancier is het verschil tussen de twee rode banden, jawel, ongeveer vier tot vijf tienden van een seconde per ronde. In theorie was de beste Red Bull-ronde dus ongeveer net zo snel, zo niet sneller dan de beste Mercedes-ronde. Kanttekening is wel dat de tijden werden verreden op verschillende dagen, maar de omstandigheden tijdens de run van Verstappen waren iets lastiger dan tijdens de run van Bottas.
Om de onderste tabel beter te begrijpen, is het handig om te weten dat de medium C3-band 0,4 à 0,5 seconde per ronde sneller is dan de harde C2. De zachte C4-band is op zijn beurt ongeveer 0,3 seconden per ronde sneller dan de medium C3, en tot slot is het zachtste C5-rubber zoals net al vermeld ongeveer 0,4 à 0,5 seconden sneller dan de C4.
Tekst gaat verder onder de tabel
De beste rondetijd per coureur
Pos. | Coureur | Team | Tijd | Band |
---|---|---|---|---|
1. | Bottas | Mercedes | 1.15,732 | C5 |
2. | Verstappen | Red Bull | 1.16,269 | C4 |
3. | Ricciardo | Renault | 1.16,276 | C5 |
4. | Leclerc | Ferrari | 1.16,360 | C5 |
5. | Hamilton | Mercedes | 1.16,410 | C5 |
6. | Ocon | Renault | 1.16,433 | C5 |
7. | Perez | Racing Point | 1.16,634 | C5 |
8. | Sainz | McLaren | 1.16,820 | C4 |
9. | Vettel | Ferrari | 1.16,841 | C5 |
10. | Russell | Williams | 1.16,871 | C5 |
11. | Kvyat | AlphaTauri | 1.16,914 | C4 |
12. | Kubica | Alfa Romeo | 1.16,942 | C5 |
13. | Grosjean | Haas | 1.17,037 | C4 |
14. | Gasly | AlphaTauri | 1.17,066 | C5 |
15. | Raikkonen | Alfa Romeo | 1.17,091 | C5 |
16. | Stroll | Racing Point | 1.17,118 | C3 |
17. | Latifi | Williams | 1.17,313 | C4 |
18. | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1.17,469 | C5 |
19. | Magnussen | Haas | 1.17,495 | C4 |
20. | Albon | Red Bull | 1.17,550 | C2 |
21. | Norris | McLaren | 1.17,573 | C3 |
Vervolgens leggen we de tijden van dit jaar naast de tijden van vorig seizoen. De regels zijn hetzelfde gebleven, dus de doorontwikkelde de auto's zijn op papier sneller dan gedurende de testdagen in 2019. Voor bijna alle teams is dit het geval. Alleen Ferrari en AlphaTauri wisten hun rondetijd van februari 2019 niet aan te scherpen.
Ferrari gaf al aan dat het dit jaar voor een andere aanpak is gegaan. Daar waar de Italianen in 2019 allesbehalve aan het sandbaggen waren, daar deden ze het dit jaar enigszins rustig aan en richtten ze zich voornamelijk op het leren kennen van de auto. Bij AlphaTauri is de kanttekening dat hun snelste ronde dit jaar werd verreden op de medium C3-band.
De grootste winnaar ten opzichte van vorig seizoen is Williams, dat een dikke seconde sneller ging dan ze vorig jaar tijdens de voor hen dramatisch verlopen testdagen op het Circuit de Barcelona-Catalunya gingen. Ook Red Bull en Racing Point maakten een mooie sprong vooruit. Het volledige overzicht is terug te vinden in de tabel hieronder.
Testdagen 2019 vs. Testdagen 2020
Team | Beste tijd 2019 | Beste tijd 2020 | Verschil |
---|---|---|---|
Williams | 1.18,130 | 1.16,871 | - 1,259 |
Racing Point | 1.17,556 | 1.16,634 | - 0,922 |
Red Bull | 1.17,091 | 1.16,269 | - 0,822 |
Mercedes | 1.16,224 | 1.15,732 | - 0,492 |
Renault | 1.16,843 | 1.16,433 | - 0,410 |
Alfa Romeo | 1.17,239 | 1.16,942 | - 0,297 |
McLaren | 1.16,913 | 1.16,820 | - 0,093 |
Haas | 1.17,076 | 1.17,037 | - 0,039 |
AlphaTauri | 1.16,882 | 1.16,914 | + 0,032 |
Ferrari | 1.16,221 | 1.16,360 | + 0,139 |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!