Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf keer dat Max Verstappen de Formule 1 deed schudden op haar grondvesten

Of je nu fan bent van Max Verstappen of niet, een ding staat buiten kijf: de Nederlander brengt volop leven in de Formule 1. Er gaat nauwelijks een Grand Prix-weekend voorbij of Verstappen staat in de spotlights.

Max Verstappen maakte in de afgelopen vier Formule 1-seizoenen de tongen vaak los. Zowel in positief als negatief opzicht viel er van alles te schrijven over de talentvolle jongeman. Racingnews365 koos vijf van deze momenten en neemt je mee terug in de tijd. Nog voordat Verstappen ook maar één meter had gereden in een F1-auto werd hij wereldnieuws. Red Bull maakte in 2014 bekend dat de toen 16-jarige Verstappen een jaar later zijn debuut in de koningsklasse van de autosport zou maken. Een debuutjaar met prachtige races, wat fouten en ook controverse. Het mooiste voorbeeld daarvan vormde het Grand Prix-weekend in Monaco 2015.

Verstappen was razendsnel onderweg in de vrije trainingen en sloot zelfs af als tweede achter Lewis Hamilton. Een prima kwalificatie zorgde ervoor dat hij op weg was naar een mooie dikke puntenfinish, tot het misging bij de pitstop. De monteurs van Toro Rosso kregen de achterbanden er niet op, volgens het team doordat Verstappen zijn voet niet op de rem had staan waardoor de wielen doordraaiden. Na de mislukte pitstop liet de Nederlander een prachtig staaltje denkwerk zien. Inhalen in Monaco is nagenoeg onmogelijk, maar Verstappen liet zichzelf lappen, haakte extreem dicht achter Vettel aan en haalde zo onder andere Valtteri Bottas in. Dit alles ging goed tot hij achter Romain Grosjean terechtkwam: de Lotus-coureurs was veel langzamer op zijn oude banden, maar blokte overal waar hij kon. Aan het einde van het rechte stuk vloog Verstappen vol over de Lotus heen, maar Max weigerde de schuld op zich te nemen. Sterker nog, volgens Verstappen was het toch echt Grosjean die hem een brake test gaf. Het incident werd breed uitgemeten in de media en aangetoond werd dat Grosjean geen brake test gaf. Verstappen weigerde zijn excuses aan te bieden, waarna hem de les werd gelezen door Felipe Massa en Max zijn gram probeerde te halen tijdens de persconferentie voor de GP van Canada 2015, een race later. Spanje 2016, op die mooie vijftiende mei. Nederland zat aan de buis gekluisterd, want vanaf een vierde positie mocht Max Verstappen beginnen aan zijn eerste race in dienst van Red Bull. Na de wereldberoemde crash tussen Rosberg en Hamilton lag er prompt een Nederlander op een tweede positie in een F1-race! Veel gekker kon het toch niet worden? Na de pitstop van Ricciardo werd dit zelfs de leiding en na de tweede stop van de Australiër werd al snel duidelijk dat Max op weg kon zijn naar zijn eerste zege in de F1. Een bloedstollende finale ontspon zich, waarbij Kimi Raikkonen nooit verder dan een seconde verwijderd was van de Red Bull. Verstappen gaf geen krimp en behaalde zijn eerste zege op de leeftijd van 18 jaar en 228 dagen! Een record dat nog altijd in de boeken staat. Brazilië 2016, een van de mooiste races van Verstappen uit zijn carrière. Met fraaie inhaalacties passeerde hij Raikkonen en Rosberg in de openingsfase van de natte race, om op te stomen naar de tweede plaats. Deze positie leek ook weggelegd te zijn voor de Nederlander, tot Red Bull tot twee keer toe de plank missloeg door als enige team te wisselen naar de intermediate banden. Na de laatste wissel lag Verstappen zelfs laatste! In amper tien rondjes maakte hij van een laatste plaats een derde plaats en was, volgens de Brazilianen, de 'nieuwe Senna' geboren.

Amerika 2017 , een voor Verstappen typerend weekend. Na een gridstraf leek het podium uitgesloten, maar een goede eerste stint zorgde ervoor dat de Red Bull-coureur de aansluiting met de top terugvond. Door uitstekend bandenmanagement gloorde het podium zelfs, alleen Raikkonen moest nog wijken. In de allerlaatste ronde waagde Verstappen zijn kans, maar ging daarbij met vier wielen net buiten de baan. De vreugde bij Red Bull was van korte duur, want nog voordat Max zijn champagne kon ontkurken ontving hij een tijdstraf van vijf seconden. De woede en teleurstelling was groot, waarop de Nederlander een van de stewards uitschold voor 'mongool'. De commotie omtrent de inhaalactie, de tijdstraf en de opmerking van Verstappen hield de F1 dagenlang in haar greep. Brazilië 2018: vanaf een vijfde startpositie leek er geen nieuwe sensatie in de maak. Red Bull kwam flink tekort tijdens de kwalificatie en de Renault-motor gaf een halve seconde per ronde toe ten opzichte van de Mercedes- en Ferrari-motoren. Maar, Verstappen zat niet bij de pakken neer en reed de race van zijn leven. Voor het eerst in jaren wist een coureur vier van zijn rivalen in een rechtstreeks duel op de baan te passeren. Achtereenvolgens moesten Raikkonen, Vettel, Bottas en Hamilton er aan geloven. Vanaf de eerste positie, met verse banden, leek Verstappen onbedreigd af te stevenen op de zege. Het was echter achterblijver Esteban Ocon die roet in het eten gooide, door de Red Bull te rammen in een poging zichzelf te unlappen. Na afloop van de race kookte Verstappen nog en daagde Ocon hem uit. Iets dat leidde tot het 'duwincident' bij de weegbrug. De Red Bull-coureur gaf de Fransman enkele duwtjes, waarvoor hij door de FIA werd bestraft met een taakstraf van twee dagen. Het zijn slechts enkele races en momenten uit de 81 Grands Prix die Verstappen nu achter zijn naam heeft staan. Naar verwachting komen daar nog vele momenten bij, te beginnen in 2019 als Verstappen aan de start verschijnt in de door Honda aangedreven RB15.

Viaplay
x
Max Hamilton spreekt vrees over Verstappen en Red Bull uit: "Al eerder begonnen"