Heeft Red Bull genoeg gedaan om Mercedes in te halen?
Als Red Bull Max Verstappen een auto geeft waarmee hij het kan doen, rondt de Nederlander het karwei eenvoudig af, zo luidt de publieke opinie als het gaat om de wereldtitel in de Formule 1. De hoofdpersonen zelf zijn de laatsten om die stelling tegen te spreken en dus is de grote vraag hoe goed Red Bulls RB16 daadwerkelijk gaat zijn. Natuurlijk hangt veel af van hoe het chassis van Red Bull samenwerkt met de Honda-motor die ook dit seizoen weer de nodige stappen gezet zou hebben. Echter, Red Bull is niet het enige team dat stappen heeft gezet. Mercedes doet precies hetzelfde en hetzelfde geldt voor Ferrari. De Grand Prix van Australië moet een eerste indicatie zijn van wie er onder de streep het beste voor staat.
Hoe staat Ferrari ervoor?
En die vraag bedoelen we in de breedst mogelijk zin van het woord te stellen. Het team deed het tijdens de wintertests voorkomen alsof de achterstand op Mercedes en Red Bull groot is, maar is dat ook zo? Of zijn ze misschien ouderwets aan het sandbaggen geweest? Het team heeft zelf echter al te horen gekregen van teambaas Mattia Binotto dat Ferrari absoluut niet gaan winnen. Voor de Scuderia wordt het belangrijk om het hoofd koel te houden, niet alleen omdat men tegen een vermeende achterstand aankijkt, maar zeker ook omdat de renstal centraal staat in het conflict tussen de niet Ferrari-aangedreven teams en de FIA. Het zal hoe dan ook in de hoofden van het Ferrari-personeel spelen, dat terwijl Ferrari al niet te boek staat als het mentaal meest onverwoestbare team op de grid.
Welk team bestormt de subtop?
De strijd in het middenveld van de Formule 1 was de laatste jaren al de spannendste in de sport. De teams doen nauwelijks voor elkaar onder en zo kon het zijn dat er regelmatig verschillende teams in aanmerking kwamen voor de best of the rest -positie. Het middenveld lijkt opnieuw zeer dichtbij elkaar te zitten, maar één vraag steekt in deze met kop en schouders boven de rest uit. Is Racing Point net als in voorgaande jaren een goede middenvelder, of heeft het team met de kopie van de Mercedes W10 van vorig jaar de sprong naar de topteams weten te maken? Moeten we in plaats van over de Grote Drie misschien over de Grote Vier spreken? De Grand Prix van Australië verschaft ons meer duidelijkheid.
Heeft Williams de aansluiting gevonden?
Als neutrale Formule 1-fan zou je dat toch hopen! Je gunt het immers geen enkel team om zo hopeloos achteraan te rijden als dat Williams vorig jaar nog deed. De wintertests zagen er stukken beter uit dan een jaar geleden, al hoeven we niet te verwachten dat Williams opeens één van die subtoppers in. Het team onder leiding van Claire Williams zal nog altijd het tiende team zijn, maar mogelijk kunnen ze naar boven kijken om de staart van het middenveld uit te dagen. In George Russell beschikken ze in ieder geval over een coureur die de rol van reuzendoder maar wat graag op zich wil nemen.
Vallen we in slaap tijdens de eerste Grand Prix van het seizoen?
Met het vroege tijdstip van de race voor ons al Nederlanders, namelijk 06:10 uur 's ochtend, ligt dat gevaar altijd op de loer. De vraag is dus of de Formule 1 anno 2020 spannend genoeg is om de fans wakker te houden. Het is het laatste jaar voordat de regels op de schop gaan om de actie te verbeteren, dus we kunnen enkel hopen dat het met het gebrek aan actie en inhaalmanoeuvres meevalt. De tekenen zijn niet heel positief. De Formule 1-teams vonden de afgelopen winter opnieuw meer downforce, waardoor er meer vuile lucht ontstaat en het opnieuw moeilijker wordt om je voorganger op korte afstand te volgen, laat staan hem aan te vallen. Wordt 2020 een showdown tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen hopen in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 van wel! En stiekem gaan ze daar ook wel vanuit.
Meest gelezen