Dat Red Bulls switch tussen Albon en Pierre Gasly leeft bij de fans werd al snel duidelijk. Meer dan twintigduizend racefans beantwoordden de poll met de vraag of de Thai al klaar is voor de overstap naar het team. Iedereen heeft wel een mening over de verrassende move, waarbij er ook volop vragen werden gesteld. Onderstaand de vijf meest gestelde vragen en het antwoord daarop. Wat gebeurt er met de WK-punten van Gasly en Albon? De punten die de beide coureurs hebben gescoord blijven op hun eigen naam staan. Voor de WK-stand bij de coureurs verandert er niets, waarbij Gasly zijn 63 gescoorde punten behoudt en Albon zijn zestien punten. Punten die de coureurs vanaf de GP van België scoren worden toegevoegd aan het totaal dat nu achter de naam van de coureur staat. Wat gebeurt er met de WK-punten van Toro Rosso en Red Bull? De punten in het constructeurskampioenschap zijn niet gebonden aan een coureur, maar aan de auto waarin ze behaald zijn. De 63 punten die Gasly scoorde blijven dan ook behouden voor Red Bull en Albons zestien punten blijven staan bij Toro Rosso. Punten die Albon vanaf de Belgische Grand Prix scoort worden toegevoegd aan het seizoenstotaal van Red Bull en in het geval van Gasly aan die van Toro Rosso. Welke invloed heeft de rijderswissel op bonussen? Het prijzengeld dat vanuit de FOM uitgekeerd wordt aan de teams is niet gekoppeld aan een specifieke coureur. Daarbij wordt gekeken naar het totaal aantal door een team gescoorde WK-punten en de eindranking in het constructeurskampioenschap. De coureurs hebben zelf met de teams een bonusconstructie per WK-punt, in het geval van Red Bull zal deze waarschijnlijk hoger zijn dan bij Toro Rosso. Welke invloed de promotie van Albon en degradatie van Gasly op hun contract heeft (salaris, bonussen e.d.) is onbekend. Het is aannemelijk dat Albon er op vooruit gaat, waarbij Red Bull vaak insteekt op bonussen op basis van performance: meer punten en podiumplaatsen scoren, betekent een hoger salaris.
Hoe zit het nu met gebruikte motorcomponenten en gridstraffen? Een team krijgt per auto een maximaal aantal onderdelen voor de powerunit beschikbaar gesteld. Van de verbrandingsmotor, turbo en MGU-H mogen per seizoen drie stuks straffeloos ingezet worden, van de MGU-K, energy storage (ES) en elektronica (CE) zijn twee stuks voorhanden. Albon neemt bij Red Bull de auto van Gasly over, inclusief het aantal verbruikte motorcomponenten. Voor Gasly geldt hetzelfde bij Toro Rosso. Albon is net als Verstappen bezig aan zijn derde motor, MGU-H en turbo, en heeft twee stuks van de MGU-K, ES en CE gebruikt. Daarmee staat hij voor alle onderdelen op scherp: ieder nieuw onderdeel resulteert in een gridstraf. Gasly staat ook op scherp, maar profiteert van de ruimere motorenpoule die Albon reeds had opgebouwd bij Toro Rosso. De Thai was al bezig aan zijn vijfde motor, vierde turbo en MGU-H en MGU-K, en zijn tweede ES en CE. Mocht Gasly wisselen naar een nieuw onderdeel dan volgt ook voor hem een gridstraf. Wat gebeurt er met kwalificatieduel? Verstappen versloeg Gasly met 11-1 en Albon en Kvyat hielden elkaar met 6-6 in evenwicht. Deze standen blijven voor de coureurs zoals ze zijn. Na de zomer volgt een nieuw duel van negen races tussen Verstappen en Albon en Gasly en Kvyat. In het geval van Verstappen kan hij cumulatief gezien niet meer verslagen worden door een teamgenoot dit seizoen, want zelfs als hij met 9-0 van Albon verliest was hij in 11 van de 21 races sneller dan zijn teamgenoot.
Meest gelezen