Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf zaken die opvielen aan de Formule 1 GP Azerbeidzjan 2019

Tijdens de vierde maal dat het Formule 1-circus in actie kwam op het stratencircuit van Bakoe bleef de beloofde sensatie uit, al waren er wel enkele verrassingen. RacingNews365 benoemt de vijf belangrijkste zaken na de Grand Prix van Azerbeidzjan.

Ferrari blijft achter de feiten aanlopen In de vrije trainingen leek het er wederom op dat Ferrari nu toch de strijd aankon met Mercedes, maar wederom viel de Italiaanse renstal dit seizoen door de mand. Charles Leclerc gooide een goede kans op poleposition letterlijk stuk tegen de wand in de krapste bocht van het Baky City Circuit en wist niet te kapitaliseren op een alternatieve bandenstrategie in de race. Sebastian Vettel kon op zijn beurt wederom geen moment een vuist maken richting Valtteri Bottas en Lewis Hamilton en moest genoegen nemen met P3. Ferrari zal op korte termijn echt de juiste positieve flow moeten vinden om niet nu al de aansluiting in de titelstrijd kwijt te raken.

Bottas kan écht strijden met Hamilton Valtteri Bottas bewees in Bakoe dat zijn dominante overwinning in de eerste Grand Prix van 2019 geen eenmalige opleving was. De Fin dwong eerst de pole af en wist Lewis Hamilton in de eerste bochten na de start van zich af te houden, met als resultaat de vijfde Formule 1-zege van zijn carrière. Bovendien greep hij daarmee weer de leiding in het kampioenschap. Bij gebrek aan werkelijke competitiviteit vanuit Ferrari en Red Bull weet Bottas nu tenminste te voorkomen dat Hamilton zich gelijk al ontpopt tot dominante favoriet.

Gasly herpakt zich langzaam maar zeker Na een moeizaam begin van zijn eerste seizoen in dienst van Red Bull Racing lijkt Pierre Gasly eindelijk een beetje te aarden als teamgenoot van Max Verstappen, ondanks het feit dat de jonge Fransman nog steeds niet helemaal happy is met de manier waarop de RB15 op zijn input reageert. Door een domme fout rondom het wegen van zijn auto werd hij gedwongen achteraan te starten, maar in de race wist Gasly het tempo van de favorieten aardig te volgen - tot de techniek hem in de steek liet. Als hij de stijgende lijn in elk geval weet vast te houden, haalt dat voorlopig in elk geval wat druk van de ketel.

Renault is helemaal de weg kwijt Renault moet zich na dit raceweekend werkelijk schamen: van de voorspelde stap richting Mercedes, Ferrari en Red Bull was absoluut geen sprake in Bakoe. Veel sterker nog: Nico Hülkenberg deed naar eigen zijn uiterste best, maar toerde effectief kansloos mee in de achterhoede - terwijl Daniel Ricciardo zichzelf belachelijk maakte met een combinatie van domme acties op Daniil Kvyat. Renault dook als gevolg van die waardeloze race van P4 naar P7 in het constructeurskampioenschap. Met dit soort wispelturigheid is het wel heel moeilijk om het vierde fabrieksteam in de Formule 1 serieus te nemen.

Putdeksels zorgen weer voor hoofdbrekens Al in de eerste vrije trainingen doken er problemen op uit onverwachte hoek: nadat een losgeraakte putdeksel de Williams van George Russell perforeerde, werd de volledige oefensessie geschrapt om elke putdeksel te controleren op de juiste bevestiging. Daarmee was dit de eerste echte uitdaging voor Michael Masi, de (voorlopige) opvolger van wijlen wedstrijdleider Charlie Whiting, die de kwestie gelukkig wist te bedwingen. Het gebrek aan trainingsmeters resulteerde wel (mede) in een race waarin bijna elke coureur voor een veilige strategie koos. Op het volgende stratencircuit, tijdens de Grand Prix van Monaco, zal Masi in elk geval extra scherp zijn op het voorkomen van deze ongewenst inmenging.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'