De Ferrari-start van Lewis Hamilton is misschien niet zo geweldig verlopen als hij had gehoopt. Een tiende plaats in Australië en een diskwalificatie in China hebben ervoor gezorgd dat hij momenteel slechts negende staat in het kampioenschap. Een lichtpuntje daarin is dan wel dat hij de sprintrace in China won, waarmee de eerste overwinning voor Ferrari wel binnengehaald is.
Dat is voor voormalig F1-kampioen Jacques Villeneuve dan ook reden om het seizoen tot nu toe tot een succes te bestempelen. "Hij heeft een sprintrace gewonnen. Hij heeft een geweldige start gehad", vertelt Villeneuve aan CardPlayer. "Lewis heeft een pole in een sprintrace en dat is eigenlijk heel goed. Het is meer dan wat mensen hadden verwacht in de eerste twee races."
"Zijn zaterdag in China was ongelooflijk omdat het niet de beste auto was, het was geen winnende auto, en hij zat er echt bovenop. Hij profiteerde optimaal van het feit dat hij op pole stond en controleerde die sprintrace. Naar wat ik heb gehoord, voerde Ferrari daarna enkele wijzigingen door voor de race zelf en die waren gewoon niet zo goed, maar hoe dan ook, ze werden gediskwalificeerd. Het is meer een slechte start van het seizoen voor Ferrari dan voor Lewis."
Anderen bekeken ook:
Ferrari-diskwalificatie 'heel vreemd'
De diskwalificaties gebeurden om verschillende redenen. Charles Leclerc werd uit de uitslag geschrapt omdat zijn auto één kilo te licht was, deels doordat de banden erger waren versleten dan gedacht. Hamilton werd gediskwalificeerd omdat hij te veel slijtage had op de skidblocks onder zijn auto.
"Het gebeurt. Het overkwam Mercedes vorig jaar met George Russell", voegt Villeneuve toe. "Eén kilo, dat is streng, maar dat zijn de regels en ze hadden rekening moeten houden met de banden. Niemand had de harde band getest. Lewis zette er een nieuwe set op. Hij deed een tweestopper, een van de enige coureurs die dat deed en het was niet ondergewicht. Leclerc bleef op dezelfde oude banden rijden en gebruikte uiteindelijk meer rubber dan verwacht."
"En dan Lewis, met het skidblock; de auto's raken de hele race de grond, dus het feit dat het skidblock 0,5 mm is weggesleten, dat is veel. Er is echt iets vreemds aan de hand met de afstelling als het ze lukt om zoveel van het skidblock op te eten. Het is echt lastig om dat voor elkaar te krijgen. Het is echt vreemd. Ze zouden het in de sprintrace hebben gezien, dus de afstellingswijziging die ze voor die race hebben gemaakt, was niet de beste", zo sluit de kampioen af.
Ook interessant:
Yuki Tsunoda is vanaf de Grand Prix van Japan de nieuwe Red Bull-teamgenoot van Max Verstappen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk stellen in een nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365 dat Verstappen al zijn teamgenoten zal blijven vermorzelen.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!