Het tweede stoeltje blijft toch een hoofdpijndossier voor Red Bull Racing. Max Verstappen is de afgelopen jaren al zijn teamgenoten de baas, en de onderlinge verschillen zijn niet klein. Sergio Pérez kwam nog het meeste in de buurt, waarna Liam Lawson en Yuki Tsunoda in 2025 de harde wetten van het Red Bull-zitje leerden kennen. Zij maakten geen schijn van kans tegen Verstappen.
Vaak komt voorbij dat de auto rond Verstappen is gebouwd en hij zo een voordeeltje heeft op zijn teamgenoten. Voormalig F1-wereldkampioen Jacques Villeneuve ontkent dat met klem en ziet juist een andere trend.
"Iedereen zegt altijd dat de auto voor Max is gemaakt. 'Arme, arme tweede coureur'", stelt Villeneuve in de High Perfomance-podcast. "Eigenlijk is dat niet zo. Max werkt eraan en maakt de auto steeds beter en beter. Als je niet in staat bent om ermee te rijden of om gedurende het seizoen te begrijpen wat het probleem is, ga je steeds langzamer en langzamer."
Villeneuve draait het dus om. "Niet omdat je daadwerkelijk trager bent, maar omdat Max steeds sneller wordt. Dat komt doordat je niet in staat bent om echt te begrijpen wat er met de auto aan de hand is. Vanzelfsprekend werken ze met Max samen en wordt de auto voor jou uiteindelijk onbestuurbaar."
De auto aanvoelen
Villeneuve haalt een recent, maar belangrijk voorbeeld aan. "Dat hebben we bij Pérez gezien. Elk jaar begonnen ze het seizoen op gelijk niveau, en dat was het dan. Pérez werd niet langzamer. Max werd steeds sneller en sneller en sneller."
De reden? "Heel simpel. Omdat hij daadwerkelijk kon begrijpen wat er met de auto aan de hand was. Soms heb je onderstuur omdat de voorkant te zacht is, andere keren omdat die te stijf is. En soms hangt het weer af van wat er precies gebeurt."
"En daar bovenop komt nog het aerodynamische pakket. Hoe dichter je bij de grond zit, hoe meer grip je hebt. Daarvoor heb je dus een heel stijve auto nodig. Maar een stijve auto glijdt mechanisch. Je moet dus uitzoeken wat je moet doen om in die perfecte zone te komen waarin je de auto rijdt, waarin de auto een verlengstuk van je lichaam wordt en je er niet meer over hoeft na te denken. Dat kunnen maar heel weinig coureurs", sluit Villeneuve af.
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!