Na de matig verlopen sprintkwalificatie en sprintrace besloot Red Bull Racing het roer drastisch om te gooien. Max Verstappen was niet tevreden met de balans van de wagen, maar eindigde na de aanpassingen op zaterdag met een nog slechtere auto. P16 in de kwalificatie en een start vanuit de pitstraat waren het gevolg.
Dat Verstappen na een magistrale inhaalrace alsnog op het podium eindigde, doet volgens oud-F1-coureur Christian Danner niets af aan het feit dat de werkwijze van de Oostenrijkse renstal 'een beetje vreemd' is: "Ze blijven maar sleutelen en sleutelen aan de wagen en komen dan uiteindelijk tot een nauwelijks bestuurbare auto, zoals tijdens de kwalificatie in São Paolo", begint Danner in gesprek met Sport.de.
"Het bijzondere aan dit verhaal is niet alleen dat ze zo slecht waren, maar dat ze vervolgens ook ineens, als het ware uit het niets, een aangepaste auto konden neerzetten die zo ongelooflijk snel was dat Verstappen, praktisch vanuit de pitstraat, het hele veld voorbij ging. En als er niet nog een klein foutje in de strategie was gemaakt, had hij zelfs tweede kunnen worden. Dat laat zien dat er potentieel is. Het benutten daarvan is echter behoorlijk lastig en lukt niet altijd."
Danner ziet groot voordeel bij Verstappen
Wel ziet Danner een mogelijk essentieel voordeel voor Verstappen na zijn start vanuit de pitstraat: "Bij Red Bull moeten we ook niet vergeten dat ze een verse motor hebben ingebouwd. Dat betekent dat ze voor de laatste races een aanzienlijk frissere motor hebben dan alle anderen."
Danner denkt dan ook dat de concurrentie, en vooral McLaren, de komende drie races nog niet op de lauweren kan rusten: "De concurrentie is alert en nerveus vanwege het feit dat dit pakket Verstappen en Red Bull zo snel maakt, en dat ze overduidelijk altijd om de overwinning kunnen meestrijden."
Ook interessant:
Wat hebben we met zijn allen genoten van Max Verstappen, juist toen stiekem het niemand meer verwachtte. Een wijze les voor iedereen, toch Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!