Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Voormalig Red Bull-coureur onthult bizarre Marko-eis bij zusterteam

Helmut Marko staat bekend om zijn harde keuzes bij Red Bull Racing en het zusterteam, dat nu door het leven gaat als Racing Bulls. Jaime Alguersuari, die ruim twee jaar bij het toenmalige Toro Rosso reed, doet nu een opmerkelijke anekdote uit de doeken.

Marko Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Dat Helmut Marko en Red Bull Racing een controversiële beslissing niet schuwen, dat weten we al een tijdje. Zo staat zowel Red Bull als het zusterteam bekend om de vele rijderswissels, al dan niet tijdens het seizoen. Jaime Alguersuari, de Spaanse coureur die ruim twee jaar bij Toro Rosso (het huidige Racing Bulls) reed, doet nu een even fraaie als bizarre anekdote uit de doeken.

"Helmut verwacht altijd dat we iets doen dat buiten bereik ligt. In 2010 was er een systeem, de F-duct. Het was iets dat McLaren in Barcelona had getest en vanaf dat moment heeft elk team het gekopieerd, behalve een paar teams zoals wij. Wij konden het niet, omdat we niet goed genoeg waren voor dat systeem. Dat leidde uiteindelijk tot DRS. In 2010 waren wij het enige team dat punten scoorde zonder DRS", zo begint Alguersuari aan zijn anekdote in de Beyond the Grid-podcast.

"Maar het maakte niets uit voor Helmut en misschien ook niet voor Franz Tost. Ik denk het eigenlijk wel, maar op het eerste gezicht waren we gewoon niet goed genoeg. Maar ze verwachtten dat we wonderen zouden verrichten. En ik herinner me dat ik een ontmoeting had met Helmut in Suzuka. Het was een soort verlenging van de beslissing over de coureurs. En ik vroeg hem: 'Waar is dit voor? We verslaan Michael Schumacher en Nico Rosberg, met veel minder budget dan zij. We doen het geweldig met de banden en met het management van de strategieën. Wat is hier aan de hand? En waarom?'"

De Spanjaard vervolgt: "En hij vertelde me, eerlijk zoals hij altijd was: 'Je moet een race winnen. Je moet echt een race winnen in een Toro Rosso'. Ik had zoiets van: oké, weet je wat ik ga doen? En dat vertelde ik hem meteen op een vrijdagavond in Suzuka. Ik zei: 'Ik ga de race op zondag winnen, maar het kan me niet schelen wat er gaat gebeuren en wat de stewards gaan zeggen, want ik ga de laatste chicane niet rijden zoals die bedoeld is'."

"Ik ga rechtdoor en snijd de laatste chicane af. Dan mis je 1,5 seconde. Hamilton stond op pole, of wie dan ook, al denk ik dat Vettel op pole stond, en ik mis 1,5 seconde. Ik weet dat jouw auto 180 punten meer downforce heeft dan mijn auto. Er is geen kans dat ik 1,5 seconde (sneller, red.) ga, zelfs geen twee tienden. Ik doe mijn uiterste best in elke bocht. Dus laten we een deal sluiten. Ik onderteken het papier en win op zondag, maar ik snijd elke ronde de chicane af. Hij begon te lachen en toen verliet ik de vergaderzaal. Het was waanzinnig."

Ook interessant:

Niet verwacht, wel gekomen. De eerste overwinning voor Max Verstappen en Red Bull in 2025 is een feit! Men sleepte het succes op formidabele wijze binnen, maar wat zegt het over de rest van 2025? Alles? Veel? Niks?

Praat mee!

x
Revanche Verstappen aast op Suzuka-achtige revanche: "Laatste push"