Red Bull en Toro Rosso hebben samen gezorgd voor een goede opwarmer voor de Grand Prix van Brazilië door nagenoeg tegelijk de rijdersduo's van volgend jaar aan te kondigen. Dat Max Verstappen en Daniil Kvyat op de plaats bleven, dat stond – hoewel niet officieel – eigenlijk al vast. Alexander Albon en Pierre Gasly, echter, moesten onderling nog uitvechten wie de tweede stoel bij Red Bull verdiende. In het licht van zijn zeer constante resultaten leek het een open deur te zijn dat Red Bull voor Albon zou kiezen. Desalniettemin bleef de spanning bestaan. Gasly reed zich sinds de zomerstop immers ook in de kijker achter het stuur van zijn Toro Rosso. Albon heeft zich met zijn prestaties de afgelopen zeven Grands Prix toch voldoende bewezen om aanspraak te maken op een volledig jaar naast Verstappen. Daarmee belandt RacingNews365 aan bij het eerste punt. Albon is een regelrechte puntenfabriek voor Red Bull Als er iets is waar Albon bij Red Bull in is uitgeblonken, dan is het wel zeer constant presteren op zondag. De Britse Thai mag hier en daar dan wat fouten hebben gemaakt gedurende de raceweekenden, eenmaal in de wedstrijd heeft hij tot nu toe altijd wel een weg naar de beste zes gevonden. Met vier vijfde plaatsen, twee zesde plaatsen en een vierde klassering in Japan heeft de debutant het voorbeeldig gedaan. Dit terwijl Gasly, die dit jaar liefst vijf wedstrijden meer reed voor Red Bull dan Albon, een veel wisselvalliger seizoen kende en slechts een handvol keren binnen de top zes eindigde.
Hoewel zijn prestaties vooralsnog niet van het niveau zijn van die van Verstappen – die misschien wel minder punten heeft gescoord in dezelfde periode, maar wel twee podiumplekken heeft bemachtigd – heeft Albon de uitschieters niet nodig gehad om zichzelf te bewijzen. Teambaas Christian Horner erkent dat zijn pupil hiermee een contractverlenging heeft afgedwongen. "De resultaten spreken voor zich", aldus de Brit. Albon is in die zin ook precies wat Red Bull nodig heeft. Als Albon zich op hetzelfde tempo blijft ontwikkelen, dan kan hij een fantastische tweede coureur worden binnen het team. De drieëntwintigjarige past daarmee als gegoten in de plannen van de equipe uit Milton Keynes. Red Bull wil immers de titel winnen met Verstappen en daarvoor heeft het idealiter een tweede viool nodig voor de Nederlander. Het onderste wordt nog niet uit de kan gehaald Over ontwikkeling gesproken, Albon is nog altijd maar bezig aan zijn eerste jaar in de Formule 1. Rond deze tijd in 2018 leek het er niet eens op dat hij in de koningsklasse van de autosport zou rijden, laat staan voor een van de beste teams. Albon was na zijn seizoen in de Formule 2 hard op weg naar de Formule E, alwaar hij zelfs al voor het team van Nissan had getekend. Echter, toen de Red Bull-familie Ricciardo verloor aan Renault, besloot het bij de Londenaar aan te kloppen en hem de mogelijkheid van zijn leven te bieden. Het feit dat Albon zich sinds zijn debuut in de Formule 1 zo goed heeft weten te houden tussen een groep meer ervaren heren als Verstappen, Kvyat en ook Gasly, spreekt boekdelen over zijn kunnen. Niet alleen was hij in de basis al even goed of beter dan zijn Russische en Franse collega's, bij Albon is er uiteraard nog meer onbenut potentieel dan bij de andere twee. Waar Gasly en Kvyat hun kansen al hebben gekregen en een of meermaals door het ijs zijn gezakt, houdt Albon het hoofd kundig boven water.
Een beter alternatief is er niet Hoewel Albon met name in de karts een enorme uitblinker was en zijn tegenstanders van vandaag de dag veelal declasseerde, lijkt hij in de Formule 1 niet uit hetzelfde hout te zijn gesneden als Verstappen of een coureur als Leclerc. Zijn prestaties zijn bovengemiddeld, maar niet uitzonderlijk. Dit had Red Bull al eerder geconcludeerd, anders had het hem niet uit zijn talentenprogramma geknikkerd. Albon is op dit moment echter de beste coureur die Red Bull naast Verstappen kan plaatsen. Het beschikt simpelweg niet over andere rijders met een groter talent. Iedereen is óf te jong, of te oud. Een gevestigd coureur als Sebastien Buemi, bijvoorbeeld, zal niet uit de Formule E en het WEC worden geplukt, terwijl een opkomend talent als Juri Vips gewoonweg niet voldoende superlicentiepunten heeft. En aangezien Carlos Sainz alle banden met Red Bull heeft verbroken en op zijn plek zit bij McLaren, houdt Red Bull geen opties over. Bij een team als Red Bull is Albon allesbehalve zeker over zijn toekomst in de Formule 1, maar als hij blijft presteren zoals hij tot op heden heeft gedaan, dan heeft het team voor de komende maanden en misschien zelfs jaren geen reden om afscheid van hem te nemen. Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, waarin autocoureurs Tim en Tom Coronel vooruitblikken op de Grand Prix van Brazilië met gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen