Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alpine F1 Team

Waarom Alpine al drie jaar lang dezelfde ongewijzigde motor gebruikt

Normaal gesproken gaat een motor hooguit een jaar of anderhalf mee voordat deze geüpdatet wordt, maar Alpine doet veel langer met dezelfde krachtbron. Volgens teambaas Marcin Budkowski gebruikt het team dezelfde motor waarmee sinds 2019 al door Renault werd gereden.

Alonso Ocon Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alpine

Terwijl onder meer Honda, Mercedes en Ferrari de afgelopen anderhalf jaar allemaal een nieuwe krachtbron hebben geïntroduceerd, is de Renault-motor van Alpine nog steeds dezelfde als de motor al in 2019 in de auto zat.

"Het is dezelfde motor die we voor het derde opeenvolgende jaar gebruiken, met kleine aanpassingen in 2020 en 2021", zegt Budkowski tegen onder meer RacingNews365. "Maar het is nog steeds de krachtbron uit 2019. Onze concurrentie heeft kleine stapjes gezet, maar wij niet. Ook het chassis en de versnellingsbak is hetzelfde, dus het mechanische aspect van de auto is al drie jaar hetzelfde."

De reden dat Renault/Alpine al zo lang gebruikt maakt van dezelfde motor, wijdt teambaas Marcin Budkowski onder meer aan de coronacrisis en het feit dat de geplande reglementswijziging voor 2021 werd opgeschoven naar volgend jaar.

De keuze van Alpine is gebaseerd op de plannen om samen met de invoering van de nieuwe reglementen in 2021 een volledig nieuwe motor te introduceren. "De chassis-regels zijn opgeschoven, dus wij hebben de invoering van de nieuwe motor ook verplaatst naar 2022", aldus de teambaas. "Vanwege de sluiting van de fabrieken en het vereiste thuiswerken konden we vorig jaar helaas niet voor dit jaar leveren."

De beslissing om te wachten tot volgend jaar om dan met de nieuwe krachtbron een gooi naar de titel te doen, is volgens Budkowski de juiste. "Het is een strategische beslissing. Ik denk dat het de juiste is, maar het is pijnlijk omdat we als gevolg daarvan dit jaar terrein verliezen op onze concurrentie."

Ook interessant:

Verstappen met kop en schouders de beste coureur van het seizoen

Het F1-seizoen is halverwege. Hoog tijd om uitgebreid de balans op te maken. Er is in de nieuwste RacingNews365-podcast genoeg om over na te praten! Beluister 'm hieronder, met Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk.

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull