Suzuka staat met haar vele snelle bochten bekend om de hoge slijtage van de banden. Sterker nog, het circuit is zelfs gemaakt als testcircuit om extreem hoge bandenprestaties te testen. Niet voor niets dat Pirelli dan ook de drie hardste bandencompounds heeft meegenomen naar Japan: de C1, de C2 en de C3 compound. De teams hebben door een natte vrijdag maar één training data kunnen verzamelen voor deze droogweerbanden, waardoor het moeilijk is om te voorspellen hoe de compounds zich houden in de longruns.
Tweestopper op papier de snelste strategie
Volgens Pirelli is op papier de snelste strategie een twee-stopper waarbij de zachte en de medium band gebruikt worden: zacht, medium, zacht. Wanneer blijkt dat de bandenslijtage hoger is dan verwacht kunnen Ferrari en Mercedes nog een extra set van de medium band inzetten. Max Verstappen en Sergio Perez heeft de beschikking over slechts een set van het geel gekleurde rubber. Er is echter een grote 'maar' in dit strategische spel en dat is dat er regen wordt voorspeld gedurende de race. De diverse teams en weerstations houden er andere voorspellingen op na. Regen voor de race, aan het begin van de race, ergens tijdens de race of toch na de race. Alle scenario's komen voorbij. Op het snelle circuit van Suzuka zit een ongeluk in een klein hoekje, waarbij de kans op een (virtual) safety car groot is. Zondag zullen veel ogen gericht zijn op de hemel en de buienradar. Welk team zal de beste keuzes maken? Verstappen weet dat hij altijd terug kan vallen op het strategische Red Bull-meesterbrein Hannah Schmitz.
Meest gelezen