Voor het antwoord moeten we eerst terug in de tijd. Tijdens de Canadese Grand Prix in 1973 was er voor het eerst een safety car op de baan te zien, een gele Porsche 914. De eerste keer dat deze auto de baan op reed, nam hij de verkeerde positie in, waardoor een coureur per ongeluk een ronde op achterstand kwam te staan. Het duurde vervolgens een paar uur voordat er een race-uitslag was.
Het merk van de safety car veranderde vaak. Lamborghini, Porsche, Opel en zelfs een FIAT is een safety car geweest. Hun belangrijkste taak: de veiligheid van de coureurs op het circuit waarborgen tijdens een incident.
De safety car in de Formule 1 anno 2023 wisselt af tussen de Aston Martin Vantage en de Mercedes-Benz AMG GT R. De Aston Martin en de Mercedes van dit jaar hebben het vermogen om makkelijk boven de 300 km/uur te rijden, maar doen dit bewust niet. Daarom heb je ook geen F1-auto's nodig die makkelijk de 300+ aantikken.
Natúúrlijk zijn er nog veel meer (praktische) redenen en die zetten we uitgebreid uiteen in onderstaande video.
Ook interessant:
Verstappen hoefde toen al niet bang te zijn voor Hamilton
Het was George Russell die voor wat reuring zorgde door te stellen dat als Max Verstappen naast Lewis Hamilton in de F1 debuteerde, zijn carrière schade op had kunnen lopen. Het denkt het podcasttrio Tom Coronel/Ruud Dimmers/Joris Mosterdijk daarover?
Beluister de nieuwste aflevering van de RN365 Formule 1-podcast hieronder!
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op