Aan het begin van het seizoen leek het erop dat Ferrari de grootste bedreiger van Red Bull zou worden. Carlos Sainz won de Grand Prix van Australië, waarna Ferrari gestaag punten bleef scoren en op de tweede plaats stond in het constructeurskampioenschap. Vanaf de Grand Prix van Spanje ging het echter de verkeerde kant op. Een grote update pakte niet goed uit en Ferrari leverde flink aan snelheid in, precies op het moment dat McLaren aan een enorme opmars begon.
En tóch heeft Ferrari al drie races gewonnen, met de Grand Prix van Italië als ultiem hoogtepunt. Charles Leclerc deed het onmogelijke door een eenstopper te laten werken, de McLarens af te troeven en de tifosi in extase te brengen. Het gevolg? Ferrari kent 'maar' een achterstand van 39 en 31 punten op respectievelijk Red Bull en McLaren, waardoor ze gewoon een kanshebber zijn voor de constructeurstitel.
Eerlijk is eerlijk, de vooruitzichten zijn goed voor Ferrari. De update in Italië werkte naar behoren en met de Grand Prix van Azerbeidzjan en Singapore staan er twee races op het programma die goed bij Ferrari zouden moeten passen. De drie circuits waar de Scuderia tot nu toe won - Australië, Monaco en Italië - staan bekend om de agressieve kerbstones, terwijl je ook een goede tractie uit de langzame bochten nodig hebt.
Ook in Bakoe en Singapore is dat cruciaal. De Grand Prix van Azerbeidzjan zou zelfs ideaal terrein kunnen zijn voor Leclerc en Sainz, vooral door de bochten van negentig graden in het begin van de ronde én de smalle, langzame bochten in sector 2. Daar komt bij dat Leclerc sinds 2021 drie keer op poleposition heeft gestaan, al kon hij door mechanische problemen en de snelheid van Red Bull nog niet aan de overwinning proeven.
Red Bull-problemen
Ferrari beleeft bovendien goede herinneringen aan Singapore, waar Sainz vorig jaar de zege pakte en zo eenmalig de dominantie van Red Bull doorbrak. Dit jaar werd in Monaco pijnlijk duidelijk dat Red Bull nog steeds problemen ondervindt van kerbstones en hobbels en met het agressieve concept van de RB20 lijkt het team niet in staat om fundamentele aerodynamische veranderingen door te voeren. Dat zou een reden tot zorg moeten zijn voor Red Bull, zeker als je de karakteristieken van de circuits in Bakoe en Singapore in ogenschouw neemt.
Het is dan ook waarschijnlijk dat er na de race in Azerbeidzjan een einde komt aan de dominantie van Red Bull in het constructeurskampioenschap. Het team stond aan de leiding sinds de Grand Prix van Spanje in 2022, maar het zou niet verrassend zijn als McLaren de leiding overneemt. Het verschil is immers maar acht schamele punten.
Toch heeft McLaren ook zo haar eigen problemen. Er moet een oplossing komen voor de saga rond teamorders, zeker nu Oscar Piastri teamgenoot Lando Norris aanviel in Italië. McLaren beschikt in principe over de snelste auto én over twee coureurs die dicht bij elkaar zitten qua snelheid. Het wordt alleen een probleem als Piastri zijn ding blijft doen en zo het offensief van Norris op Max Verstappen in de weg zit.
Het biedt kansen voor Ferrari, dat in de luwte punten blijft pakken en zo de lachende derde kan worden. Wanneer het team goed presteert in Azerbeidzjan en Singapore, nemen de kansen op de titel alleen maar toe. De Scuderia is misschien niet de favoriet, maar meldt zich inmiddels wel nadrukkelijk aan het front. Red Bull en McLaren zijn gewaarschuwd.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!