Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Haas de op het oog fitte Schumacher niet laat racen in Saoedi-Arabië

Mick Schumacher zal niet van start gaan tijdens de GP van Saoedi-Arabië, ook al is hij ondanks zijn enorme crash fit bevonden. Haas-teambaas Guenther Steiner legt uit waarom hij Duitser toe zal laten kijken vanaf de zijlijn, terwijl de andere negentien Formule 1-coureurs de strijd aangaan in Djedda.

Mick Schumacher vloog verschrikkelijk hard de muur in tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Na een tripje naar het medisch centrum en later het ziekenhuis voor allerlei checks, bleek de Duitser het goed te maken. Toch zal hij op zondag niet in actie komen. In gesprek met onder meer RacingNews365 legt teambaas Guenther Steiner uit waarom. "We gaan niet racen (met Schumacher, red.). Er zijn teveel onbekende factoren. We weten niet hoe hij zich zondagmorgen zal voelen. We hebben bovendien niets te winnen als je de staat van zijn auto ziet. Dan is het beter om te hergroeperen en ons te focussen op de race in Melbourne."

Auto-onderdelen

Alhoewel Mick op zaterdagavond dus fit uit het ziekenhuis werd ontslagen, wil Haas geen risico nemen. Ook met het oog op de komende race in Australië. Alhoewel deze pas over twee weken plaatsvindt, kan het team het zich niet veroorloven dat er opnieuw iets gebeurt. Dan zou de race in Melbourne in gevaar kunnen komen voor Haas, terwijl er daar meer kans is op punten voor Schumacher. "Alles wordt vanuit Saoedi-Arabië meteen naar Australië getransporteerd", vervolgt Steiner zijn relaas. "We moeten de auto uitvoerig checken, op scheurtjes in het chassis bijvoorbeeld. Als de volgende race in Europa was geweest, dan heb je alle leveranciers en de fabriek nog dichtbij, maar alles gaat maandag al naar Australië. Als je onderdelen tekortkomt, dan krijg je die niet meer op tijd in Melbourne." "Het zou dan ook onlogisch zijn om van start te gaan, wetende dat we waarschijnlijk niet in de punten kunnen eindigen door de pitlanestart. Daarvoor zijn er te veel goede teams dit jaar. Als we niet racen hier in Djedda hebben we in ieder geval nog genoeg onderdelen voor Melbourne. Ook daarom is het niet nodig om deze zondag nog risico's te nemen en te racen."

De auto is goed

Een andere reden dat Mick op zondag niet zal racen, een reden die erg paradoxaal klinkt, is dat de Haas-bolide heel goed is. Ondanks een grote kans op chaos in Djedda, waardoor een pitlanestart niet het einde van de wereld hoeft te zijn voor Schumacher, is Steiner van mening dat de punten de komende weken en maanden vanzelf wel zullen komen voor zijn Duitse coureur. De race in Djedda kan dan ook prima worden overgeslagen. "Als je racet kan je best weleens een slecht weekend hebben, maar onze auto is in de essentie echt heel goed. Kevin (Magnussen, red.) had bijvoorbeeld een slechte vrijdag, maar op zaterdag zat hij weer in Q3. Hij claimde zelfs dat zijn auto in staat was om P5 te halen! Daarom maak ik me er niet druk om dat we op zondag niet kunnen racen met Mick." "De punten komen toch wel, want de auto is competitief", vervolgt de goedlachse teambaas. "Mede daarom beslissen we ook om niet te racen, want anders kunnen we misschien onszelf in de voet schieten, aangezien we in Melbourne gewoon weer met twee auto's in Q3 kunnen komen en de situatie daar beter is voor ons. Het is dus een strategische keuze. Ik geloof in de Haas-bolide en mijn coureurs geloven in de Haas-bolide", aldus Steiner.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi