Ferrari kwam in Abu Dhabi niet tot het gewenste resultaat, daar zijn coureurs Charles Leclerc en Sebastian Vettel respectievelijk eindigden als derde en vijfde in de wedstrijd. Het had echter veel rampzaliger af kunnen lopen voor de Scuderia, want de gehele wedstrijd hing Leclerc een mogelijke diskwalificatie boven het hoofd voor het overtreden van een regel met betrekking tot de brandstof. De Italiaanse renstal had in de laatste wedstrijd van het seizoen een wel heel merkwaardige en vooral knullige fout begaan. Ferrari had de auto van zijn best geklasseerde coureur namelijk van te veel brandstof voorzien – een nadeel op zich voor de Monegask, die hierdoor extra ballast met zich meedroeg, maar ook een actie die het team mogelijk heel duur had kunnen komen te staan. De diskwalificatie bleef echter uit. Hoewel de exacte reden hiervoor onbekend is gebleven, zijn er meerdere pijlen die erop wijzen waarom dit niet is gebeurd. De FIA publiceerde vlak voor de Grand Prix van Abu Dhabi een document waarin stond dat een vertegenwoordiger van Ferrari na de race naar de stewards moest komen om uitleg te geven over een 'tegenstrijdigheid' in de hoeveelheid brandstof in de auto van Leclerc. Een meting van afgevaardigde Jo Bauer had uitgewezen dat de #16 liefst 4,88 kg meer brandstof aan boord had dan eerder bij de FIA was aangegeven, een behoorlijk verschil. Hoewel graag geroepen wordt dat de FIA het vergrijp door de vingers ziet, simpelweg omdat het Ferrari betreft, hoeft dit niet het geval te zijn. Incidenten waarbij zaken als brandstof worden onderzocht, worden regelmatig afgehandeld met een geldboete. Eerder dit jaar kreeg Lewis Hamilton bijvoorbeeld een boete van vijfduizend euro, nadat de FIA had bevonden dat de temperatuur van zijn brandstof niet in orde was. Ferrari moest het tienvoudige hiervan overmaken: vijftigduizend euro. Tekst gaat verder onder de foto.
Ondanks de hoogte van het bedrag, lijkt het niet meer dan een onschuldige overtreding. Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft naderhand bijvoorbeeld aangegeven dat de Scuderia gedurende het seizoen 'wel tien keer' is onderzocht door de FIA, precies op dezelfde manier. De Italiaan beweert dat het in Abu Dhabi op een of andere manier fout was gegaan met het meten. Daarbij had het Leclerc geen enkel voordeel opgeleverd, aangezien hij hierdoor een bijna vijf kg zwaardere auto had dan de bedoeling was, een snelheidsvoordeel had hij erdoor niet gehad. Ferrari had het maximale toegestane gewicht aan brandstof, 110 kg, overigens ook niet overschreden. Racedirecteur Michael Masi, de opvolger van wijlen Charlie Whiting, heeft na afloop van de wedstrijd uitgelegd dat enige afwijkingen van de hoeveelheid brandstof zeer eenvoudig gevonden kunnen worden door de FIA. "Het gaat allemaal op gewicht", legt Masi uit. "Het is een willekeurige check. De auto wordt gewogen, daarna wordt de brandstof eruit gepompt en wordt de bolide opnieuw op de weegschaal gezet om een eventueel verschil te vinden tussen de werkelijkheid en wat er bij de FIA is aangegeven door het team." Tenslotte was het zo dat Ferrari hiermee niet een regel van het technisch reglement had overtreden, maar het in breuk was met het Technical Directive en daarmee ook de zogeheten 'International Sporting Code'. Laatstgenoemde wordt door de FIA gehanteerd om de competitie eerlijk, veilig en ordelijk te behouden. De stewards vonden deze situatie duidelijk niet ernstig genoeg om Ferrari zwaarder te straffen en dus bleef het bij een geldboete. Ferrari had de competitie niet zodanig verstoord dat het strenger aangepakt moest worden.
Meest gelezen