Er is een heuse McLaren-storm ontstaan na de Grand Prix van Azerbeidzjan. Uit onboardbeelden van de auto van Oscar Piastri bleek dat de achtervleugel op en neer bewoog op het rechte stuk en dat zou in theorie een snelheidsvoordeel kunnen opleveren. Het leek om een soort 'mini-DRS' te gaan, omdat er op hoge snelheid een kleine 'vouw' in de achtervleugel ontstond en je er doorheen kon kijken.
Het gevolg? Veel rumoer bij de Formule 1-teams, zeker na alle aandacht voor de voorvleugels van McLaren en Mercedes, die ook zouden 'flexen'. Iedereen vroeg zich nu opnieuw af of het om een legaal McLaren-snufje ging, maar uiteindelijk was de FIA duidelijk: de internationale autosportfederatie vroeg McLaren om de achtervleugel aan te passen. De FIA liet tegelijkertijd weten dat het onderdeel niet illegaal is bevonden.
Maar hoe zit het nou precies? Het is eigenlijk heel simpel: McLaren doorstaat alle statische tests van de FIA, waardoor de omstreden achtervleugel officieel legaal is binnen de reglementen en er geen directe straf kán volgen. Wel is het vaker voorgekomen dat de FIA gedurende het seizoen een regelwijziging óf verzoek tot aanpassing indient bij een team. McLaren leek nu tegen zo'n verzoek aan te lopen.
Anderen bekeken ook:
Lezing
Maar McLaren deelde een hele andere lezing over het verhaal, zo kan RacingNews365 bevestigen. Volgens het team hebben zij zélf voorgesteld om de achtervleugel aan te passen, ook om de druk van andere teams op de FIA te verminderen. Volgens de geruchten zouden Red Bull en Ferrari namelijk om een verklaring van de autosportbond hebben gevraagd.
McLaren was dus zelf pro-actief en reageerde ook via het volgende statement. "Hoewel onze Bakoe-achtervleugel voldoet aan de reglementen en alle FIA-tests heeft doorstaan, heeft McLaren proactief aangeboden om een aantal kleine aanpassingen aan de vleugel door te voeren na onze gesprekken met de FIA. We verwachten dat de FIA soortgelijke gesprekken zal voeren met andere teams over hun achtervleugels."
Of het nu de FIA of McLaren was die tot de aanpassing besloot, héél veel invloed op de pikorde gaat het normaal gesproken niet hebben. McLaren maakt in Singapore geen gebruik van deze configuratie van de achtervleugel, mede omdat de gemiddelde snelheid erg laag ligt. Het team kondigde aan dat het onderdeel in Las Vegas weer op de auto geschroefd gaat worden en dat een aanpassing geen probleem is. In de aankomende races heeft het dus geen invloed op de kansen van McLaren. Daar komt nog bij dat het snelheidsvoordeel miniem is, al is elk beetje natuurlijk mooi meegenomen.
Eén ding is zeker: McLaren heeft qua snelheid het initiatief in handen en wordt met argusogen bekeken door de concurrentie. Met name Red Bull, Ferrari en Mercedes zullen geen kans onbenut laten om McLaren in verlegenheid te brengen, al dan niet bij de FIA. Dat is heel normaal in de Formule 1 en gebeurde recent ook bij Red Bull en Mercedes toen zij de sport domineerden. In dit geval heeft McLaren waarschijnlijk een kleine grens overschreden en moeten ze de achtervleugel aanpassen. Gaat de storm nu weer liggen?
Benieuwd waar de discussie nu precies over gaat? Ernest Knoors laat het je zien in onderstaande video.
Ook interessant:
Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen
Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!