Mercedes slaagde er niet in een fatsoenlijke prestatie te leveren in vergelijking met de leidende auto's in de kwalificatie. Lewis Hamilton kwam niet verder dan de vijfde positie en teamgenoot George Russell kwalificeerde zich slechts als negende. Na afloop van de kwalificatie overheerste de teleurstelling, maar ook berusting. Mercedes heeft grote problemen met porpoising en krijgt deze mogelijk niet op korte termijn opgelost. In Bahrein probeerde het team diverse dingen uit om het probleem, en bijbehorende gestuiter van de auto, te verhelpen. Technisch analist Paolo Filisetti legt uit hoe Mercedes te werk ging.
Mercedes wisselt van vloer
Mercedes gebruikt dezelfde specificatie van de vloer als in de eerste training, die ze aanvankelijk nog afkeurden. Het team keerde toch weer terug naar deze versie van de vloer, omdat deze minder gevoelig bleek voor porpoising dan de andere versie.
Aanpassing aan de voorvleugel
In de derde vrije training was het interessant om te zien dat de voorkant van de auto omhoog was gebracht en dat de hoek van de flaps op de voorvleugel ook was vergroot. Op die manier probeerde Mercedes het gebrek aan stabiliteit in het bochtige deel van het circuit op te vangen, maar verloor men aan topsnelheid.
Welk effect heeft dit op de racepace?
De huidige afstelling kan het racetempo sterk beïnvloeden en vooral gevolgen hebben voor het behouden van de positie van de Mercedes-coureurs in de openingsronden, aangezien de auto's kort daarachter ook qua motor een goed pakket hebben. Denk hierbij vooral aan Magnussen en Bottas. De wisselende en moeizame balans van de W13 lijkt alleen een conservatieve brandstrategie toe te staan, wat het team een strategisch nadeel kan opleveren.
Meest gelezen