Het oogt toch wat bevreemdend. Dat was al zo toen Peugeot de spectaculaire 9X8 presenteerde in 2022 en voor menigeen wil het nog niet echt wennen. Niet voor niets moet Peugeot vragen blijven beantwoorden over die achtervleugel, of beter gezegd, het gebrek eraan. Zo ook in Le Mans, daar waar Peugeot voor het eerst sinds 2011 op het hoogste niveau actief is. De Franse constructeur maakt tegenover onder andere RacingNews365 voor eens en voor altijd duidelijk waarom men gedurende het eerste jaar niet van concept is veranderd en waarom men dat ook niet meer van plan is. Het is voormalig Red Bull-coureur Jean-Éric Vergne (destijds uitkomend voor Toro Rosso, red.) die uitleg geeft: "Deze generatie prototypes hebben een maximale hoeveelheid downforce die ze generen. Die maximale hoeveelheid bereiken we al met het concept dat we nu hebben, dus een achtervleugel zou daarin niks toevoegen."
Rijdt het anders of niet?
"En als je eenmaal een concept hebt geïntroduceerd, waarmee je aan alle aerodynamische eisen voldoet die de FIA stelt, dan moet je daar niet meer vanaf willen wijken", zo voegt Paul di Resta, teamgenoot op dezelfde wagen en ook voormalig F1-coureur daar aan toe. Maar rijdt het dan niet compleet anders, deze auto? "Nee", zo oppert Nico Mueller van Peugeots zusterauto. "Ja, ze zijn misschien iets langzamer dan de LMP1-bolides van voorheen, maar in de basis blijft het gewoon een prototype met alle bijbehorende eigenschappen." Dus de coureurs missen de vleugel geen moment? "Het enige wat anders is, is dat de auto er anders uitziet", zo vat Vergne de boel tot slot samen.
Meest gelezen