Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei

F1-stand

  • 1 HAM 94
  • 2 VER 80
  • 3 BOT 47
VT1 do 20 mei
VT2 do 20 mei
VT3 za 22 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Sergio Perez

Waarom Red Bull Perez zo enorm lang door liet rijden

Velen dachten dat Sergio Perez werd geslachtofferd om Lewis Hamilton tegen te houden tijdens de Grand Prix van Portugal, maar volgens Red Bull-teambaas Christian Horner is niets minder waar.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images
Via de teamradio vroeg Sergio Perez na een ronde of 45 of hij naar binnen mocht komen, want de grip op zijn banden begon langzaam maar zeker te verdwijnen. Zijn teamgenoot max Verstappen was in ronde 35 al naar binnen gegaan voor een vers setje van het witte, harde rubber, maar de Mexicaan moest nog even wachten.

En wachten, en wachten... Perez had inmiddels de leiding, nadat de drie coureurs die voor hem reden een pitstop hadden gemaakt. Met rassen schreden kwamen zij dichterbij, het was duidelijk dat de banden van de Mexicaan niet veel waard meer waren, maar toch moest hij nog even doorgaan. Het leek er meer en meer op dat de Red Bull-coureur een rijdende blokkade moest gaan vormen voor leider Lewis Hamilton, zodat nummer twee Max Verstappen misschien nog wat kon proberen.

Maar de Brit haalde Perez in alsof hij er niet reed en Checo deed ook niet zijn best om te verdedigen. In ronde 51 mocht Perez, die reed op banden die voor de race al vijf ronden waren gebruikt, zich vervolgens eindelijk melden voor een iets langer dan twee seconden durende servicebeurt. Teambaas Christian Horner legt uit waarom Red Bull haar coureur zo lang rond liet rijden.

Volgens de Brit had het niets te maken met een poging tot ophouden van Hamilton. Integendeel. "Dat we hem zo lang door lieten rijden was omdat we hem de laatste stint op de rode band wilde laten rijden, zodat we een gooi konden doen naar dat extra punt voor de snelste raceronde. Daarom gingen we zo lang door met Checo."

"Met de zachte band kon je namelijk niet heel ver komen", vervolgt Horner. "En als je de band voor een snelle ronde tot het uiterste drijft, dan wordt de levensduur natuurlijk alleen maar korter. Sergio lag bovendien een soort van rotsvast op de vierde positie, zonder kans om de koplopers bij te halen en ruim voor de coureurs achter hem."

En dus kon Perez lekker lang door blijven rijden op de medium banden waarop hij gestart was. "Dus daarom dachten we 'oke, laten we lekker brandstof verbruiken, de auto lichter maken tot op een punt waarop hij de race op de zachte banden uit kon rijden én een gooi kon doen voor de snelste raceronde'."

Dat lukte, maar het gat tussen Perez en nummer drie Valtteri Bottas was groot genoeg voor een gratis pitstop, waardoor de Fin uiteindelijk een pitstop maakte en de snelste pitstop van de Mexicaan afsnoepte.

5 reacties

    x