Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Sergio Perez

Waarom Red Bull Perez zo enorm lang door liet rijden

Velen dachten dat Sergio Perez werd geslachtofferd om Lewis Hamilton tegen te houden tijdens de Grand Prix van Portugal, maar volgens Red Bull-teambaas Christian Horner is niets minder waar.

Perez Portugal
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images
Via de teamradio vroeg Sergio Perez na een ronde of 45 of hij naar binnen mocht komen, want de grip op zijn banden begon langzaam maar zeker te verdwijnen. Zijn teamgenoot max Verstappen was in ronde 35 al naar binnen gegaan voor een vers setje van het witte, harde rubber, maar de Mexicaan moest nog even wachten.

En wachten, en wachten... Perez had inmiddels de leiding, nadat de drie coureurs die voor hem reden een pitstop hadden gemaakt. Met rassen schreden kwamen zij dichterbij, het was duidelijk dat de banden van de Mexicaan niet veel waard meer waren, maar toch moest hij nog even doorgaan. Het leek er meer en meer op dat de Red Bull-coureur een rijdende blokkade moest gaan vormen voor leider Lewis Hamilton, zodat nummer twee Max Verstappen misschien nog wat kon proberen.

Maar de Brit haalde Perez in alsof hij er niet reed en Checo deed ook niet zijn best om te verdedigen. In ronde 51 mocht Perez, die reed op banden die voor de race al vijf ronden waren gebruikt, zich vervolgens eindelijk melden voor een iets langer dan twee seconden durende servicebeurt. Teambaas Christian Horner legt uit waarom Red Bull haar coureur zo lang rond liet rijden.

Volgens de Brit had het niets te maken met een poging tot ophouden van Hamilton. Integendeel. "Dat we hem zo lang door lieten rijden was omdat we hem de laatste stint op de rode band wilde laten rijden, zodat we een gooi konden doen naar dat extra punt voor de snelste raceronde. Daarom gingen we zo lang door met Checo."

"Met de zachte band kon je namelijk niet heel ver komen", vervolgt Horner. "En als je de band voor een snelle ronde tot het uiterste drijft, dan wordt de levensduur natuurlijk alleen maar korter. Sergio lag bovendien een soort van rotsvast op de vierde positie, zonder kans om de koplopers bij te halen en ruim voor de coureurs achter hem."

En dus kon Perez lekker lang door blijven rijden op de medium banden waarop hij gestart was. "Dus daarom dachten we 'oke, laten we lekker brandstof verbruiken, de auto lichter maken tot op een punt waarop hij de race op de zachte banden uit kon rijden én een gooi kon doen voor de snelste raceronde'."

Dat lukte, maar het gat tussen Perez en nummer drie Valtteri Bottas was groot genoeg voor een gratis pitstop, waardoor de Fin uiteindelijk een pitstop maakte en de snelste pitstop van de Mexicaan afsnoepte.
Forbidden

Weddenschappen Sergio Perez

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

5 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Domenicali Hoogste F1-baas doet een oproep aan Ferrari na vertrek Binotto