Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Daniel Ricciardo

Waarom Ricciardo bijna niet van start kon gaan in de GP van Nederland

Daniel Ricciardo vermaakte zich optimaal tijdens de Grand Prix van Nederland, zo kwam de voormalig teamgenoot van Max Verstappen zelfs met een oranje cape de F1-paddock op gelopen. Toch had de McLaren-coureur bijna niet van start kunnen gaan tijdens de race op Zandvoort.

Ricciardo Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © McLaren

Bij de start van de Grand Prix van Nederland zwaaide Daniel Ricciardo kort naar de wedstrijdleiding om aan te geven dat hij niet van start leek te kunnen gaan. "Ik dacht bij de start dat ik had te maken met een versnellingsbakprobleem, want ik kreeg de wagen niet in de eerste versnelling gezet. Daardoor had ik stress en moest ik naar de wedstrijdleiding zwaaien, omdat ik dacht dat ze me van de grid zouden moeten duwen. Uiteindelijk was dat niet nodig, aangezien het niet om een versnellingsbak-probleem ging", liet de McLaren F1-coureur weten tegenover onder andere RacingNews365.

"Het probleem zat 'm namelijk niet in de versnellingsbak, maar in de koppeling van de wagen. We hebben zowel rechts- als links achter het stuur een koppelingshendel zitten. Als je rechtshandig bent zoals ik, maak je gebruik van de rechter koppeling, maar die begaf het", waarna Ricciardo zich begon te stressen. Dat bleek onnodig te zijn, toen zijn race-engineer Tom Stallard hem vertelde wat het probleem was en dat hij de linker koppelingshendel kon gebruiken om de wagen in zijn eerste versnelling te krijgen.

"Achteraf gezien kun je stellen dat ik vaker had moeten oefenen met starten met de linker koppelingshendel, zodat je met beide kanten net zo goed kunt starten. Ik oefen er bijna nooit mee en dat zal ik vaker moeten doen. Alleen in Monaco gebruik ik de linker koppelingshendel als ik de pitlane uit rijd, omdat je dan de andere kant op stuurt."

De McLaren-coureur verloor bij de start direct een positie aan George Russell, maar daarmee hield Ricciardo de schade in zijn eigen ogen beperkt. "Ik had gedacht veel plaatsen te verliezen, doordat ik met de andere hendel moest starten, maar uiteindelijk wist ik in de eerste ronde zelfs een positie goed te maken. Alleen George kwam me bij de start direct voorbij, maar ik kon hem daarna meteen weer inhalen en later in de ronde passeerde ik Antonio Giovinazzi nog", aldus Ricciardo, die tijdens de GP van Italië ongetwijfeld een aantal keer proefstarts zal maken door middel van zijn linker koppelingshendel te gebruiken.

Ook interessant:

Video: Verstappen-fans in extase na thuiszege prachtige Max Verstappen

Max Verstappen zorgde ervoor dat iedereen in extase het circuit verliet op zondagmiddag, nadat hij de Grand Prix van Nederland won. RN365 peilde hoe de stemming was na afloop van de race. Spoiler alert, die was opperbest!

Formule 1 GP Nederland 2021 RN365 Nieuwsdossier

1 reactie

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull