Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Ricciardo bijna niet van start kon gaan in de GP van Nederland

Daniel Ricciardo vermaakte zich optimaal tijdens de Grand Prix van Nederland, zo kwam de voormalig teamgenoot van Max Verstappen zelfs met een oranje cape de F1-paddock op gelopen. Toch had de McLaren-coureur bijna niet van start kunnen gaan tijdens de race op Zandvoort.

Bij de start van de Grand Prix van Nederland zwaaide Daniel Ricciardo kort naar de wedstrijdleiding om aan te geven dat hij niet van start leek te kunnen gaan. "Ik dacht bij de start dat ik had te maken met een versnellingsbakprobleem, want ik kreeg de wagen niet in de eerste versnelling gezet. Daardoor had ik stress en moest ik naar de wedstrijdleiding zwaaien, omdat ik dacht dat ze me van de grid zouden moeten duwen. Uiteindelijk was dat niet nodig, aangezien het niet om een versnellingsbak-probleem ging", liet de McLaren F1-coureur weten tegenover onder andere RacingNews365 . "Het probleem zat 'm namelijk niet in de versnellingsbak, maar in de koppeling van de wagen. We hebben zowel rechts- als links achter het stuur een koppelingshendel zitten. Als je rechtshandig bent zoals ik, maak je gebruik van de rechter koppeling, maar die begaf het", waarna Ricciardo zich begon te stressen. Dat bleek onnodig te zijn, toen zijn race-engineer Tom Stallard hem vertelde wat het probleem was en dat hij de linker koppelingshendel kon gebruiken om de wagen in zijn eerste versnelling te krijgen. "Achteraf gezien kun je stellen dat ik vaker had moeten oefenen met starten met de linker koppelingshendel, zodat je met beide kanten net zo goed kunt starten. Ik oefen er bijna nooit mee en dat zal ik vaker moeten doen. Alleen in Monaco gebruik ik de linker koppelingshendel als ik de pitlane uit rijd, omdat je dan de andere kant op stuurt." De McLaren-coureur verloor bij de start direct een positie aan George Russell, maar daarmee hield Ricciardo de schade in zijn eigen ogen beperkt. "Ik had gedacht veel plaatsen te verliezen, doordat ik met de andere hendel moest starten, maar uiteindelijk wist ik in de eerste ronde zelfs een positie goed te maken. Alleen George kwam me bij de start direct voorbij, maar ik kon hem daarna meteen weer inhalen en later in de ronde passeerde ik Antonio Giovinazzi nog", aldus Ricciardo, die tijdens de GP van Italië ongetwijfeld een aantal keer proefstarts zal maken door middel van zijn linker koppelingshendel te gebruiken.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal