In 2024 was het wederom raak voor Max Verstappen. De 27-jarige Red Bull-coureur moest er hard voor vechten, maar trok uiteindelijk wel aan het langste eind en pakte zijn vierde wereldtitel op rij. Lando Norris en McLaren maakten net te veel foutjes om in de buurt te komen van Verstappen, die zelf vrijwel foutloos bleef. Red Bull moest daarentegen wel de constructeurstitel afstaan, voor het eerst sinds 2021, want McLaren ging er met de trofee vandoor.
Het feit dat Red Bull vanaf de Grand Prix van Miami niet langer over de snelste auto beschikte, leidde ertoe dat Verstappen veelvuldig werd overgeslagen als topfavoriet voor het nieuwe seizoen. Voor er ook maar een meter is gereden, dichtten kenners de McLaren- en Ferrari-coureurs meer kansen toe. Sterke mannen als Norris, Charles Leclerc en Lewis Hamilton kwamen al voorbij.
Als je puur naar 2024 kijkt, valt daar wel wat voor te zeggen. Verstappen had zijn grote voorsprong te danken aan een loeisterke seizoenstart, toen Red Bull nog domineerde. Maar tussen de Grand Prix van Spanje en Brazilië werd er geen enkele race gewonnen, omdat Red Bull met balansproblemen kampte en de concurrentie simpelweg sneller was. Zo'n periode van droogte kan Verstappen zich niet veroorloven voor 2025, dat moge duidelijk zijn.
Snel
Maar men kijkt wel heel snel verder dan Verstappen. De algehele verwachting is dat het een spannende strijd wordt tussen Red Bull, McLaren, Ferrari en Mercedes, mede door de reglementswijzigingen van 2026. Dan komen er nieuwe auto's en motoren, met als gevolg dat teams goed op de budget cap moeten letten. Je wil niet álles in de auto van 2025 stoppen, want dan loop je een jaar later achter de feiten aan. Weinig doorontwikkeling en eenzelfde pikorde als afgelopen seizoen, dus.
En Verstappen heeft afgelopen jaar al bewezen dat hij op de toppen van zijn kunnen presteert als het op een spannende strijd uitdraait. Norris beschikte haast de gehele zomer over de snellere auto, maar kreeg het niet voor elkaar om enorme happen uit de voorsprong van de Nederlander te nemen. Verstappen won weliswaar geen races, maar stond op een paar slippertjes na altijd op het podium. Als coureur maakte hij het verschil.
Dat laatste gaat komend seizoen ook cruciaal zijn, zeker als het dicht bij elkaar zit. Natuurlijk moet Red Bull wel een auto bouwen die op zijn minst in de buurt komt van de concurrentie, weet ook Helmut Marko. De Oostenrijker zei het volgende tegenover F1-Insider. "We moeten hem een auto geven waarmee hij op eigen kracht kan winnen. Hij kan één tot twee tienden van een seconde langzamer zijn dan anderen, maar in tegenstelling tot de auto van vorig jaar moet hij het hele seizoen en op elk circuit competitief zijn."
Marko slaat de spijker op zijn kop. De wisselvalligheid van afgelopen seizoen moet verleden tijd zijn. Indien Red Bull overal op zijn minst competitief is, kán Verstappen ook het verschil maken. Op circuits als Monaco en Monza ontbrak het daar in 2024 aan door de problemen met hobbels, kerbstones én de balans. Je hoeft niet te domineren, zolang je maar in de buurt blijft bij de rest en de coureur in staat stelt om zijn tanden erin te zetten.
Topfavoriet
Voorlopig zou Verstappen dus 'gewoon' nog de topfavoriet voor de wereldtitel moeten zijn. Zijn kwaliteiten staan buiten kijf, terwijl Red Bull met de grote 'Austin-update' ook wel een aantal problemen wist te minimaliseren. Verstappen was in staat om de races in Brazilië en Qatar te winnen, wat ongetwijfeld ook een vertrouwensboost voor 2025 opleverde. De RB21 moest de definitieve oplossing worden om zo in de buurt van McLaren en Ferrari te blijven.
Om verdere verwarring te voorkomen: het is geen gegeven dat Verstappen 'eventjes' zijn vijfde wereldtitel gaat opeisen. Het blijft tot aan de eerste races van het seizoen speculeren over de onderlinge krachtsverhoudingen, maar Verstappen zou wel wat meer krediet verdienen. Het is dan aan Red Bull en de coureur om de verwachtingen waar te maken. Eén ding is in ieder geval zeker: we gaan ons opmaken voor een geweldig seizoen. Een titelstrijd tussen vier teams en meerdere coureurs zou toch een zege zijn voor de sport?
Wie denk jij dat er wereldkampioen wordt in 2025? Laat het weten in de poll!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
deir712
Ik denk niet dat Max niet minder respect krijgt dan hij verdient. Zelfs Crofty verdedigde hem in een zaal vol Britten door hem een fantastische kampioen te noemen. Feit blijft: dit is een sport waar je erg afhankelijk bent van het materiaal wat je krijgt. Zeven keer wereldkampioen en je krijgt een poepdoos en daar ga je met al je talent en ervaring. Max heeft het fantastisch gedaan na Miami en omdat al zijn concurrenten piekten, pikten ze punten van elkaar - en dan laat ik de tactische blunders van McLaren en Norris even buiten beschouwing. Dat was zijn redding en werd de vierde titel op rij een feit. Het kan zo maar zijn dat we weer een seizoen met zeven of acht verschillende race winnaars krijgen en dat zou ook nu weer zijn redding kunnen zijn. Als ik echter gewoon naar de auto kijk en ook wat er allemaal achter de schermen is veranderd - zeker na het vertrek van Newie, dan heb ik er een hard hoofd in. Dan kijk ik eerder naar McLaren dan naar RB, Ferrari en Merc. Als Norris eindelijk zijn hoofd goed houdt, is hij groot kanshebber omdat hij de snelste en betrouwbaarste auto heeft.
Dit bericht is aangepast op:
Monic Armiento-Hissink
De auto van 25 is niet de auto van 24. Denk je niet dat ze met alles wat ze in huis hebben aan het verbeteren van de auto bezig zijn geweest? Van het moment dat duidelijk werd wat het probleem was en waar het vandaan kwam hebben ze het probleem aangepakt, anders was het Max ook niet gelukt om nog 2 races te winnen. Dat ze niet alles konden oplossen had ook met de budget cap te maken. Dit werd ook veroorzaakt door de vele crashes van Checo die daar het kampioenschap in won. Als Liam dat al weet te beperken scheelt dat ook in wat het team kan besteden voor de ontwikkeling van de auto. Alhoewel het ook kan zijn dat teams als Ferrari en Mclaren nu ook tegen het plafond aan lopen van wat er mogelijk is in het vinden van performance binnen deze regels. Daarnaast is het afwachten wat het effect is als de flexibele voorvleugels worden verboden.
deir712
Ik denk dat ze ondanks dat alles, niet genoeg in huis hebben om dat voor elkaar te krijgen....
Monic Armiento-Hissink
@deir712 Waarom denk je dat? Omdat Newey er niet meer is? Die heeft al een paar jaar minder gewerkt aan de F1 auto. Hij was eindverantwoordelijk maar niet meer dagelijks aanwezig. Dat hij het kortgeleden had over dat ze onervaren waren had betrekking op deze type auto's waar hij de meeste ervaring mee heeft van iedereen op de grid. Dat wil niet zeggen dat Wache hier niks van begrijpt of geen auto zou kunnen ontwerpen. Hij en de rest van het technische team zijn notabene door Newey zelf opgeleid. Dat ze de problemen later ontdekt en gedeeltelijk opgelost hebben dan dat dat misschien met Newey het geval zou zijn heeft te maken met onervarenheid met deze materie maar ook met de budget cap. Mclaren en Ferrari hadden een voordeel door hun flexibele voorvleugels maar deze worden dus verboden, bovendien heeft Ferrari 99% van hun auto veranderd, zeggen ze, en Mclaren was bereid enorme risico's te nemen in hun zoektocht naar meer performance. Dat kan ook zomaar de kant opgaan zoals dat bij AM en RB is gebeurt. Bovendien is het afwachten welk team meer waarde hecht aan de titel van 25 of een goede start in 26 en daarvoor de ontwikkeling van de huidige auto al snel voor gezien houdt. Er valt nog helemaal niks te zeggen van wie er favoriet is tot dat de testdagen zijn geweest. Als de Balance in de auto enigzins terug is dan doet Max gewoon weer mee om overwinningen en het kampioenschap.
deir712
Ik denk dat HL_T het goed uitlegt en het zorgpunt goed beschrijft. Daarbij ben je dan ook afhankelijk van de fouten van de concurrentie. Het is niet zo dat RB het in eigen hand heeft. Je wijst op meer punten ook na Miami. Helemaal mee eens dat Max daar goed van heeft geprofiteerd, maar buiten het feit dat Max bijna foutloos was, kwam dat ook omdat. McLaren vaak ook domme dingen deed. Daarom denk ik wat ik denk. Natuurlijk is Max een kanshebber, maar dan moet het bij RB goed draaien. Niet voor niets riep Max dat al sinds Miami en niet voor niets was Max echt wel ongerust de gehele tweede helft van het vorig seizoen. Brazilië liet zien hoe goed Max is ten opzichte van de rest en tegelijkertijd ook hoe die auto Max heeft teruggehouden. Dus daarom zeg ik: ik weet niet of RB het nodige in huis heeft om de tekortkomingen op te lossen. Teveel zaken waren niet op orde vorig seizoen en ik vraag me af of dat.allemaal is opgelost.
Monic Armiento-Hissink
@deir712 ook bij Mclaren en Ferrari of Mercedes moet alles kloppen om te winnen en die hebben toch ook de nodige steken laten vallen. RB gaat niet vertellen of ze volledig alles hebben opgelost, dat kunnen ze ook niet. Maar als je na de sprintrace in Qatar de auto voor de race wel op pole weet te zetten en te winnen, zijn dat toch tekenen dat ze weer de goede kant op gaan. Helemaal weet je nooit of je het opgelost hebt totdat je gaat rijden. Ik denk dat Wache eerder voorzichtig is met zijn uitlatingen omdat de correlatie vorig jaar zoveel afweek van wat ze dachten. In het verleden hebben ze met dezelfde oude windtunnel ook winnende auto's weten te maken. Newey heeft ook gezegd dat deze auto's een beperking hebben wat ontwikkeling betreft waar RB al eerder het plafond heeft berijkt kan dat voor Mclaren en Ferrari ook zo zijn voor het komend jaar. Daarnaast hebben ze bij zowel Ferrari als Mclaren twee coureurs die punten van elkaar gaan afsnoepen. Er valt gewoon niks over te zeggen. Ferrari heeft veel veranderd aan de auto zeggen ze, is dat een goed ding of een slecht ding. weken terug was er een artikel dat Mclaren bereid was ricsico's te nemen in hun zoektocht naar meer performance, ook daar de vraag heeft dat een positieve of negatieve invloed. Het is bij meerdere teams al gebleken dat er maar heel weinig voor nodig is om het verkeerde pad te kiezen met deze auto's.
deir712
Je zegt precies wat ik bedoel 🙂 het verschil zit hem in het feit dat je denkt dat RB het voor elkaar krijgt een goede auto voor Max te maken en ik niet. Toch?
Monic Armiento-Hissink
@deir712 Ik zou niet weten waarom RB de problemen niet zover zou kunnen oplossen zodat Max weer gewoon mee kan doen om het kampioenschap. Het zijn geen pannenkoeken daar. Met meerder teams in de mix is het ook niet noodzakelijk om elke race te winnen. De opmerking van Newey dat ze bij RB aan ervaring ontbreekt slaat op de ervaring met grond effect auto's waardoor problemen niet zo snel opgepikt worden dan dat hijzelf dat zou hebben gedaan. Dat wil niet zeggen dat ze het niet op kunnen lossen. Tenslotte heeft hij het team en degen die zijn taken nu vervult zelf opgeleid. Inmiddels hebben ze ook hun les geleerd dat ze niet alleen naar de resultaten moeten kijken maar ook naar de coureurs moeten luisteren, ze zullen niet een tweede keer deze fout maken.
ArribaAndale
Het blijft natuurlijk allemaal koffie dik kijken maar wat uit de mond kwam van Pierre Waché over de nieuwe ontwikkelingen bij Red Bull ben ik er absoluut niet van overtuigd dat ze het balans probleem goed hebben opgelost. Helemaal als ze bij het ontwikkelen met een nieuwe voorvleugel gekozen hebben voor een flexwings concept wat door de FIA als zodanig werd goedgekeurd! Daarop de rest van de aërodynamica van gehele wagen op hebben aangepast. Wat een stelletje idioten bij de FIA om net na het seizoen te verklaren dat ze de flexwings in 2025 niet verder zouden onderzoeken net vooraf aan een periode dat alle teams juist veel kosten en moeite gaan investeren in de ontwikkeling van een nieuwe wagen. Om daarna doodleuk te verkondigen dat ze dat wel gaan doen! Hihi gefopt! Ik begrijp echt niet waarom ze daar niet over in beroep kunnen gaan.
Dit bericht is aangepast op:
Ger48
Nu al voorspellen wie er wereld kampioen 2025 gaat worden is belachelijk , lijkt mij. Nu is het vooral " wishfull thinking" in deze poll.
Robbietobbie
Oei. Ik hoop niet dat onze Frank dit leest...
Sientje
Ikke wel! Want tot op heden zijn al zijn voorspellingen ten nadele van RedBull/Max in het voordeel geweest van RedBull/Max. En dat is de laatste 4 seizoenen steeds aan de hand geweest. Dus hoe harder hij ertegenaan schopt, hoe beter het gaat voor Max.
Maikel Zwart
Kan wel merken dat dit een Nederlandse site is, staren allemaal blind op verstappen alsof die superman is. En het was wel degelijk de eerste 5 races die het verschil maakte. Anders was norriskampioen met verstappen op 3
Dit bericht is aangepast op:
Orion
Je hebt helemaal gelijk! Start van het seizoen is RB flink uitgelopen dus ze kwamen nooit echt onder druk te staan. En zeker niet doordat Mclaren/Mercedes/Ferrari met de winst stuivertjewisselden. En het was nou ook echt niet dat RB opeens alle performance verloren was alleen Checo maakte er een potje van. Dus inderdaad iedereen hemelt Max helemaal op vanwege afgelopen seizoen, maar het was echt niet allemaal zo bijzonder als men hier doet voorkomen. Wel moet gezegd worden dat hij een top performance heeft laten zien in Brasil in de regen!
Dit bericht is aangepast op:
Sientje
Mooi dat mensen in en rond de f1 die er met hun neus bovenop zitten, zowel zelf in gereden hebben. een andere mening hebben, en wel het exceptionele talent van Verstappen erkennen. Denk dat die het beter kunnen beoordelen, dan die enkeling hier die om een bepaalde reden een bloedhekel hebben aan Verstappen en zijn team.
Sientje
Ik zou de puntentelling nog eens raadplegen voordat je iets roept. Vanaf Miami heeft Max nog steeds meer punten gescoord dan Norris, die de snellere auto had vanaf dat weekend. Dus ja hij is superieur tegenover de rest. Het doet pijn voor je dat snappen we hier. Sterkte ermee! 😀
Orion
@Sientje ach ja zo heeft iedereen een eigen mening vaak gebaseerd op lichte/zware voorkeur voor een coreur. Talent heeft max ook net als Hamilton dus nergens beweer ik anders. Dus misschien moet je niet zo snel oordelen! Je bevestigt vervolgens ook mijn mening dat de auto niet zo slecht was als men hier beweert en Max & vooral de Auto waren superieur in vroeg pieken en constant presteren. En het doet nergens pijn hoor ik denk eerder dat jij getriggerd bent omdat jouw idooltje niet iedereen z'n favoriet is.
Dit bericht is aangepast op:
Marinus Bijl
Geachte Red Bull Racing F1, Ook dit seizoen wordt er verwacht dat Max weer mee kan strijden voor de Wereldbeker 2025. Wanneer Max goed materiaal krijgt, wanneer hij zeker is dat hij de RB-21 kan vertrouwen dan gaat Max gewoon verder met Races winnen, want dat kan onze jongen als geen Ander. He is the Best, The Only One. Hoogachtend M.Bijl ps Hoe gaat het met de aanstaande moeder Kelly, ik wens hun allen het Beste wat je maar kan Wensen.