Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom Verstappen met een teruggeschroefde Porsche rijdt

Max Verstappen maakt zaterdag zijn racedebuut op de iconische Nordschleife. Dat doet de Nederlander verplicht in een teruggeschroefde Porsche. Maar waarom?

Verstappen wins Race Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Laat je niet foppen door de voorlopige deelnemerslijst voor de zevende race van de NLS op de Nordschleife, want Max Verstappen staat zaterdag gewoon aan de start. De viervoudig wereldkampioen Formule 1 ontbreekt nu nog bij het team van Lionspeed GP, omdat hij eerst nog zijn theorie-examen moet afleggen. Dat gebeurt in principe vrijdag in Duitsland. Zijn teamgenoten zijn Chris Lulham, Matisse Lismont en Kyle Tiller.

Verstappen doet mee om zijn zogenoemde Grade A Permit te behalen, waardoor hij in de toekomst races als de 24 uur van de Nurburgring kan rijden in een GT3-auto. Om dat te bereiken moet een coureur zich bewijzen in een theorie-examen en in een of meerdere races. Als Verstappen zijn theorie-examen haalt, krijgt hij eerst een Grade B Permit uitgereikt.

Die geeft hem het recht om zaterdag mee te doen aan een race in de NLS, maar niet zonder bepaalde restricties. Verstappen stapt namelijk in een Porsche Cayman GT4 van Lionspeed GP, die in de standaarduitvoering een vermogen-gewichtsverhouding van 3,1 kilogram per pk heeft. Dat ligt echter onder de minimumgrens die geldt voor coureurs met een Grade B Permit.

Terugschroeven

Het gevolg? Verstappen moet met een teruggeschroefde Porsche rijden. De vermogen-gewichtsverhouding bedraagt minimaal 4,2 kg/pk, waardoor een mooi resultaat normaal gesproken uitgesloten is. Andere auto’s in dezelfde categorie beschikken bovendien over meer vermogen dan die van Verstappen. Het gezegde meedoen is belangrijker dan winnen lijkt hier dan ook op zijn plaats.

Verstappen kan zijn A-licentie uiteindelijk op verschillende manieren behalen. Coureurs moeten in principe twee races rijden met een minimumaantal van 14 ronden, waarbij meer dan 20 procent van de totale raceduur wordt afgelegd. Ook kijkt de jury naar hoe een coureur rijdt én omgaat met verkeer.

De jury kan echter ook besluiten om op basis van één race een Grade A Permit uit te reiken, indien Verstappen in dat geval zijn racekwaliteiten goed tentoonspreidt. Een andere mogelijkheid is dat de regels toestaan dat een coureur in één race uitkomt voor twee verschillende teams en zo het vereiste aantal ronden aflegt. De kans is dan ook groot dat Verstappen zaterdag de Nordschleife met de gewenste licentie verlaat.

Praat mee!

x
Red Bull Verstappen, Mekies en Marko brengen belangrijk Red Bull-bezoek