Red Bull is inderdaad vaak snel in de straten van Monaco, terwijl ook Max Verstappen al vaak heeft aangetoond écht snel te kunnen zijn in het prinsdom. Toch won hij nog nooit in Monaco, de race die wordt gezien als de meest prestigieuze op de Formule 1-kalender. Niet voor niets is de race opgenomen in de fameuze, doch officieuze 'Triple Crown of Motorsport'. Sterker nog, Verstapen stond er nog nooit op het podium, dat terwijl hij net zoals voor komend weekend al regelmatig als één van de favorieten gold. In 2015 was dat, uitkomend voor Toro Rosso natuurlijk nog niet geval. Een moeizame pitstop in de race maakte tevens dat hij veel tijd was verloren. Desondanks toonde hij zijn snelheid en liet hij knappe en vooral slimme inhaalacties zien door voortdurend met de koplopers mee te klappen op het moment dat die coureurs op een ronde zetten. Zijn opmars kwam echter ten einde in gevecht met Lotus-coureur Romain Grosjean. Aan het einde van het gebogen rechte stuk van startfinish verslikte hij zich in de Fransman en reed hij op hoge snelheid tegen de achterkant van de zwarte bolide. De smak tegen de bandenstapels staat nog steeds te boek als zijn zwaarste crash in de Formule 1.
Een jaar later arriveert Max Verstappen met opgeheven hoofd in Monaco, nadat hij even daarvoor zijn eerste race in dienst van Red Bull direct had gewonnen. Hij ging dat weekend echter van 'hero to zero'. Een crash in Q1 werd in de race opgevolgd door een crash in de race. Kortom, een weekend om snel te vergeten. In 2017 bleef Verstappen vervolgens foutloos, maar de strategie van Red Bull wierp hem terug tot achter teamgenoot Daniel Ricciardo, tot grote frustratie van de vloekende Nederlander: "Wat een ***zooi", klinkt het over de boordradio. Hij finishte als vijfde en pakte daarmee zijn eerste punten in het prinsdom, maar blij was hij allerminst. Weer een jaar later valt er opnieuw weinig te lachen, maar dit keer kan hij alleen zichzelf iets verwijten. Hij is dat weekend verduveld snel, maar crasht één keer te vaak in de derde vrije training (zie foto hierboven). Hij mist de kwalificatie, moet achteraan starten en dat is in Monaco een kansloze missie. Hij pakt met P9 wel punten, maar moet lijdzaam toezien hoe Ricciardo de trofee voor de overwinnaar omhoog houdt.
In 2019 heeft Red Bull Daniel Ricciardo uitgezwaaid en van Pierre Gasly heeft hij weinig te duchten. Mercedes is te snel in kwalificatie, maar in de pitstraat pakt Verstappen in ieder geval Valtteri Bottas. Echter, een unsafe release van het team maakt dat Verstappen een tijdstraf krijgt van vijf seconden. De enige manier voor hem om de race te winnen is Hamilton inhalen, om vervolgens meer dan vijf seconden bij hem weg te rijden. Maar wat hij ook probeert, hij komt de aanmerkelijk langzamere Hamilton niet voorbij. Omdat achter Verstappen Vettel en Bottas binnen de vijf seconden weten te blijven, valt Verstappen met zijn penalty terug tot buiten de punten: P4. En zo stond Verstappen nog nooit op het podium. Komend weekend moet daar verandering in komen. Als Verstappen en Red Bull geen fouten maken, dan is dat podium een zekerheidje, maar een foutje is in Monaco snel gemaakt, zoveel is in de afgelopen jaren wel duidelijk geworden.
Meest gelezen