Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Max Verstappen

Waarom Verstappen zo tevreden was over de eerste testweek

Max Verstappen en het gehele Red Bull-team kenden een prima eerste testweek in Barcelona. Voorzichtig verschenen er in de Red Bull-garage hier en daar wat glimlachen op verschillende gezichten. De Nederlander blijft er, zoals wel vaker, erg nuchter onder, maar ook hij laat voorzichtig wat tevredenheid doorschemeren.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

254 ronden werkte Max Verstappen in anderhalve dag tijd af tijdens de eerste testweek op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Teamgenoot Alexander Albon deed het met 217 ronden ook meer dan prima. Aan het einde van de eerste testrit was Red Bull dan ook het op een na beste team qua afgelegde ronden.

Voor de microfoon van onder meer RacingNews365 blikt Verstappen uitgebreid terug op zijn eerste testweek, op de nuchtere wijze zoals we dat van hem gewend zijn. "De week is best goed verlopen. Voor Red Bull draaide het de afgelopen dagen voornamelijk om ronden rijden, de RB16 beter leren te begrijpen en verschillende onderdelen te testen. Daarbij keken we uiteraard naar de betrouwbaarheid en of alles naar behoren werkte."

"Ik mag zeker niet klagen over hoe de week is verlopen en hoeveel ronden ik af heb kunnen werken. Net als afgelopen seizoen voelt de auto goed aan", zo meent Verstappen, al ging de Nederlander tijdens zijn eerste testdag, op woensdag, wel twee keer in de rondte. Daar maalt hij echter geen seconde over.

"Eén keer kwam ik even in het grind bij het insturen, toen ik teveel asfalt gebruikte. De andere keer pushte ik teveel bij het ingaan van diezelfde bocht, die een beetje off-camber is, dus daar had ik ook een klein momentje bij het insturen", zo klinkt de nuchtere uitleg van de Red Bull-coureur.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

De RB16 van Verstappen is een evolutie van zijn vorige bolide, de RB15, waarmee hij in 2019 naar de derde plek in het kampioenschap reed. Het is te merken, dat zijn nieuwste wagen voornamelijk een verbeterde versie is van de vorige, zo vertelt hij. "Op alle vlakken is de bolide een beter geheel, maar dat was ook het doel, dus dat mag geen verrassing genoemd worden."

"Daar werkten we namelijk aan het einde van het afgelopen seizoen al naartoe, door toen al wat onderdelen voor 2020 te testen. In de winter hebben we daar ook aan gewerkt en zodra ik deze week achter het stuur van de RB16 kroop, voelde het al meteen beter aan."

Toch beschikt de Red Bull RB16 ook over revolutionaire nieuwe aspecten waarmee het Oostenrijkse team tijdens de eerste week op het testtoneel verscheen. Zowel de voor- als de achterwielophanging is namelijk compleet vernieuwd, en dat is volgens Verstappen te merken, al maakte hij in Barcelona niet voor het eerst kennis met de nieuwe onderdelen.

"Het voelt heel goed aan, maar in de simulator heb ik al vele ronden afgelegd met de nieuwe ophanging op de virtuele RB16, dus zo heb ik al kunnen wennen aan de manier waarop de nieuwe ophanging aanvoelt. Toen ik hier in de auto sprong waren er voor mij dan ook geen verrassingen qua gevoel."

Zodra ik achter het stuur van de RB16 kroop, voelde het meteen al beter aan

- Max Verstappen

Vindt Verstappen zijn nieuwe bolide dan al perfect en hoeft er niets meer aan verbeterd te worden? Nee, natuurlijk niet, het kan altijd beter, weet ook de Limburger. "Je zoekt op elk vlak naar aspecten, gebieden die je kan verbeteren, maar zo doe je dat natuurlijk het hele jaar door."

"Voor deze week draaide het, zoals ik al zei, vooral om meters maken. Je wilt niet de hele tijd veranderingen maken aan de set-up, want dan voelt de auto elke ronde weer anders aan. Soms is het gewoon beter om even van de afstelling af te blijven, veel ronden af te leggen en de bolide goed aan de tand voelen."

Ook werkte de Nederlander, logischerwijs, enkele langere runs en een racesimulatie af tijdens de eerste drie testdagen. Ook daar heeft hij niks anders dan een goed gevoel aan over gehouden. "Het voelde heel goed", zo klinkt hij stellig. "De condities waren op het circuit wel wat anders dan ze tijdens een normaal raceweekend zouden zijn. Vorig jaar was dat ook al zo, het asfalt is relatief koud, daardoor kijken we op dit moment niet al te veel naar de data over de bandenslijtage, het gaat er gewoon om dat je veel ronden rijdt."

Tekst gaat verder onder de afbeelding

			© Red Bull Content Pool / Getty Images
	© Red Bull Content Pool / Getty Images

Al met al kunnen we dus wel stellen dat positiviteit en nuchterheid de boventoon voert binnen de Red Bull-garage, en zeker bij Max Verstappen. Zonder blikken of blozen stond hij tijdens de eerste testweek de pers te woord en om zich heen naar de concurrentie kijken deed de Nederlander niet veel. Zelfs van het befaamde DAS-systeem ligt hij geen moment wakker.

"We zullen het wel zien. Natuurlijk hadden we zoiets niet zien aankomen, maar op de videobeelden ziet het er relatief normaal uit. Ik rijd in de RB16 en die probeer ik gewoon zo snel mogelijk over het circuit te sturen. Daarbij roei ik met de riemen die ik heb. Het is aan mijn team om te bepalen welke onderdelen er op de auto komen en ik geef daar mijn feedback op."

Zorgen maken doet Verstappen zich dus niet. Voordat het Formule 1-circus in Melbourne neerstrijkt, wordt er eerst nog een week getest. Verstappen benadrukt tot slot nogmaals dat Red Bull puur en alleen naar zichzelf zal kijken. "Dan zien we in Melbourne wel weer verder. Ik maak me geen zorgen. Het enige wat we zelf in de hand hebben is ons eigen werk, dus daar ligt de focus. We hebben nog veel om aan te werken, maar een perfecte auto bestaat niet", zo sluit de Red Bull-coureur op zijn kenmerkende, nuchtere manier af.

5 reacties