Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Waarom we dit weekend waarschijnlijk weer Ferrari-gridstraffen zullen zien

De Grand Prix van België komt eraan en mogelijk betekent dit dat we enkele straffen zullen gaan zien. Dat heeft verschillende redenen. We leggen het graag uit.

Verstappen Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Ferrari heeft de betrouwbaarheid van haar bolide dit jaar niet echt op orde, want zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz zijn al tegen gridstraffen aangelopen, net als Valtteri Bottas en Kevin Magnussen van klantenteams Alfa Romeo en Haas

Daar komt nagenoeg zeker nog minimaal een gridstraf bij, want er zijn nog negen races te gaan en een motor gaat gemiddeld gezien niet zo lang mee.

Check hieronder het overzicht van de gebruikte motoronderdelen tot aan de zomerstop. De getallen tussen haakjes geven de maximaal toegestane hoeveelheid onderdelen weer dat een coureur per seizoen mag gebruiken voordat het tegen een straf aanloopt. Het artikel gaat daaronder verder.

Aantal gebruikte motoronderdelen per coureur

Coureur ICE (3) TC (3) MGU-H (3) MGU-K (3) ES (2) CE (2) EX (8)
Russell 2 2 2 3 2 2 3
Hamilton 2 3 3 2 2 2 3
Verstappen 3 3 3 3 1 1 5
Perez 3 3 3 3 1 2 5
Leclerc 4 4 4 4 2 3 8
Sainz 4 4 4 4 2 3 5
Ricciardo 2 2 2 2 1 1 2
Norris 3 3 3 3 1 1 3
Alonso 5 5 5 4 4 4 5
Ocon 3 3 3 3 2 2 3
Gasly 3 3 3 3 2 2 5
Tsunoda 4 4 4 4 3 3 5
Stroll 2 2 2 2 2 2 2
Vettel 2 2 2 3 2 2 2
Albon 2 2 2 2 2 2 2
Latifi 2 2 2 2 2 2 2
Bottas 4 5 5 4 2 3 5
Zhou 3 3 3 3 2 2 4
Magnussen 4 4 4 4 2 2 5
Schumacher 3 3 3 3 2 2 5

September-deadline

Bovendien is er over een week een deadline. Sinds dit seizoen is er een zogeheten engine freeze in werking getreden. Dat betekent dat de ontwikkeling van de motoren wordt bevroren en tot en met 2025 hetzelfde zal blijven, alvorens in 2026 de nieuwe motorreglementen in werking zullen treden.

Op 1 maart moest de ontwikkeling voor de meeste motoronderdelen stoppen, maar op 1 september is er nog een laatste deadline. De MGU-K, Energy Store en de Control Electronics mogen tot aan dat moment nog worden geüpdatet. Meerdere motorleveranciers zullen dat waarschijnlijk nog gaan doen.

Ferrari heeft al kenbaar gemaakt dat er nieuwe hybride systemen komen en er dus nog een update aan zit te komen. Een update betekent: een nieuw onderdeel en dus een gridstraf, want beide coureurs staan wat betreft elk motoronderdeel al op scherp. Alleen Sainz zou nog drie keer een nieuwe uitlaat (EX) in gebruik kunnen nemen zonder straf.

Of toch niet?

Je zou dus denken dat er aankomend weekend veel motorupdates door zullen worden gevoerd, want kort na de GP van België is het al 1 september. Toch hoeft dat niet helemaal waar te zijn. Als we het technische regelboek er bij pakken, dan zien we namelijk dat de teams niet per se voor 1 september hun geüpdatete motor in hoeven te zetten.

De deadline voor het updaten van de motor is en blijft 1 september en voor dat moment moet de nieuwe krachtbron van een motorleverancier al geregistreerd zijn bij de FIA. Het betekent volgens het regelboek echter niet dat de motoren ook voor 1 september moeten worden ingezet.

De FIA schrijft in bijlage 4, artikel 4.3 namelijk het volgende: Een nieuwe motorupgrade moet in ieder geval door een coureur worden gebruikt, niet later dan:

  • Het eerstvolgende evenement na de deadline (in dit geval 1 september, red.), mits er geen straf volgt vanwege het overschrijden van de maximale toegestane hoeveelheid onderdelen
  • Het vijfde evenement na de deadline, mits alle bolides (van de desbetreffende motorleverancier, red.) een straf ontvangen vanwege het overschrijden van de maximale toegestane hoeveelheid onderdelen

In andere woorden: na de deadline van 1 september hebben Ferrari en Red Bull (Honda) eigenlijk vijf races de tijd om de nieuwe motor te introduceren, want alle coureurs staan op scherp.

Hetzelfde geldt voor Alpine (Renault), terwijl men bij Mercedes wel al uiterlijk in Zandvoort (het eerste evenement na de deadline van 1 september) in ieder geval één coureur met een nieuwe motor moet laten rijden, omdat de door Mercedes aangedreven coureurs bijna allemaal niet op scherp staan.

Waarom dan toch straffen in België?

Kijkend naar de Grands Prix waar je het beste een nieuwe motor achterin de wagen kan leggen, dan komen we uit bij de GPs in België, Italië en de Verenigde Staten. Waarom? Omdat inhalen daar het makkelijkste is op de lange rechte stukken, in tegenstelling tot de races in bijvoorbeeld Nederland en Singapore. De race in de VS is de laatste van de vijf races na de deadline van 1 september, dus dan zou het ook nog kunnen.

Ferrari zal in de titelstrijd echter zo snel mogelijk gebruik willen maken van de nieuwe motor. Aangezien de GPs van België in Italië ideaal zijn, zullen zij ongetwijfeld ergens de komende weken kiezen voor het incasseren van een gridstraf. Maar als je als Italianen zijnde kan kiezen tussen de race op Spa of het eigen Monza, the Temple of Speed, dan zou de keuze toch op de race in België moeten vallen? Dat zou je tenminste denken.

Een andere optie zou zijn om de auto's te 'splitten', en zowel in België als in Italië een gridstraf te incasseren, maar dan met een andere coureur. Red Bull zou hetzelfde kunnen doen, want ook zij gaan hoogstwaarschijnlijk nog een gridstraf moeten incasseren voor beide coureurs, gaf ook Helmut Marko al toe. "Als je naar de volgende races kijkt, kom je zeker langs een circuit dat wij gekozen hebben", liet hij toen optekenen.

In theorie zou Red Bull dus echter nog kunnen wachten tot de race in de Verenigde Staten. Tegen die tijd, als er nog vier races te gaan zien, zou Verstappen namelijk al een aardig eindje op weg kunnen zijn naar zijn tweede wereldtitel. Met de kennis in het achterhoofd dat Verstappen in Hongarije, tijdens het vorige raceweekend, nog een nieuwe motor kreeg, zou hij het in principe uit moeten kunnen zingen tot de GP in Texas op COTA.

Ook interessant:

Een uitgerust Ferrari is gevaarlijk voor Verstappen en Red Bull

Het Formule 1-seizoen 2022 gaat verder met de GP van België. Max Verstappen en Red Bull zijn de gejaagden, Ferrari (en Mercedes?) de jagers. Wat mogen we nog verwachten van deze teams?

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP België 2022 RN365 Nieuwsdossier

19 reacties

Viaplay
x
Live Perez behoudt overwinning in Singapore ondanks tijdstraf