Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom zelfs een 'kleine' Red Bull-overtreding Ferrari woedend zou maken

Mocht Red Bull inderdaad over de schreef zijn gegaan, ook al is het maar minimaal, dan zal dat nog steeds grote gevolgen kunnen hebben gehad, oordeelt Ferrari-teambaas Mattia Binotto.

Pas op zijn vroegst op woensdag zal de FIA officieel communiceren of er vorig jaar teams zijn geweest die zich niet (helemaal) aan de financiële reglementen hebben gehouden. In de aanloop naar die bekendmaking is er in de paddock echter al veel ophef over de mogelijke uitslag. Men meent namelijk dat Red Bull en Aston Martin vorig jaar over de schreef zijn gegaan, maar die twee teams zijn zich op hun beurt van geen kwaad bewust. Mercedes en Ferrari maken zich vooral zorgen om het team van Max Verstappen, want als zij door het overschrijden van het budgetplafond een ontwikkelingsvoordeel hebben gehad, dan moet het team worden aangepakt, zo vinden zij. In de reglementen staan er drie soorten 'overtredingen'. Ten eerste een 'procedurele overtreding', wat inhoudt dat er door een team bepaalde fouten zijn gemaakt bij het inleveren of het bijhouden van de financiële cijfers. Williams kreeg hier eerder al een boete voor, maar die was verwaarloosbaar . De tweede soort overtreding is een 'kleine schending' van de financiële regels, wat inhoudt dat een team maximaal vijf procent te veel geld heeft uitgegeven. De derde overtreding is een 'materiële schending' van de regels. In dat geval is een team financieel gezien over de schreef gegaan en heeft de renstal in kwestie het budgetplafond met meer dan vijf procent overschreden.

Binotto: "Dat is geen kleine overtreding"

Op een budgetlimiet van 145 miljoen dollar zou een kleine overtreding dus betekenen dat er maximaal 7,25 miljoen dollar te veel is uitgegeven. Geen kleine bedragen, benadrukt ook Ferrari-teambaas Mattia Binotto na het Grand Prix-weekend in Singapore in gesprek met Sky Italia . "Het is zonde dat we hier in oktober van het daaropvolgende seizoen nog over moeten praten, want op dit punt gaat het niet alleen om 2021, maar inmiddels ook al over het 2022-seizoen. Laten we wachten tot woensdag voor we echt een conclusie trekken, maar het is belangrijk om te begrijpen dat een overtreding van bijvoorbeeld vier miljoen, dat wordt gezien als een kleine overtreding, niet klein is." "Voor ons is vier miljoen wat we tijdens een seizoen uitgeven aan nieuwe onderdelen. Vier miljoen is eveneens genoeg om het salaris te betalen van zeventig technische mensen, die met ideeën en oplossingen kunnen komen die goed genoeg zijn voor misschien een halve seconde per ronde!" De Ferrari-teambaas benadrukt dat zo'n voordeel meerdere seizoenen door kan werken. "Dus ook al gaat het officieel om een kleine overtreding, is het niet niets! Als we het hebben over een halve seconde voordeel, dan wordt dat voordeel ook meegenomen naar de daaropvolgende seizoenen. Het kan in 2021 zijn begonnen, maar in 2022 en 2023 zorgt het nog steeds voor een voordeel. Daarom is dit een heel belangrijk onderwerp", aldus Binotto.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'