Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat betekenen de kleuren op een Formule 1-band?

Tijdens de Formule 1 Grands Prix kunnen de twintig coureurs gebruik maken van verschillende banden. Deze banden worden door de Italiaanse fabrikant Pirelli aangeleverd en zijn allen van een gekleurde wang (buitenkant) voorzien. Maar: wat betekenen die kleuren nu precies?

Verstappen Spanje 2019 © Getty Images/Red Bull Contentpool

Bandenfabrikant Pirelli heeft voor de Formule 1-coureurs en teams liefst vijf verschillende bandensoorten gemaakt, die in vakjargon ‘compounds’ worden genoemd. De vijf compounds hebben allen afwijkende samenstellingen: zo is de ene erg hard – iets wat trouwens niet op de band zelf slaat, maar op de compositie van het rubber – en de andere juist heel zacht. Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Harde band – witte wang

Voor elk weekend wijst Pirelli uit het groepje van vijf bandensoorten drie stuks aan die mee worden genomen naar het circuit waarop wordt geracet. Twee soorten blijven dus achter in de fabriek. De hardste van de drie meegenomen compounds krijgt een witte kleur aangemeten. De wang van de band, de kant die zichtbaar is in het zijaanzicht, is voorzien van een witte cirkel. Als een coureur dus op een band met een witte kleur rijdt, dan weet de kijker dat deze rijder lang door zal kunnen rijden maar geen absolute ronderecords kan noteren.

Medium band – gele wang

Voorafgaande aan het seizoen 2019 heeft Pirelli de kleuren die op de banden worden gespoten veranderd en dat heeft nogal wat verwarring gezaaid. De gele kleur was in het verleden namelijk voor de zachte band, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. Als je nu een rijder gebruik ziet maken van een band die een gele wang heeft, dan kan je daaruit aflezen dat deze op een medium-compound rijdt. De medium is, zoals de naam al doet vermoeden, een prachtige middenweg tussen de harde en de zachte band. Deze slijt niet supersnel, maar kan relatief lang mee en noteert geen ronderecords, maar blijft daar niet ver bij uit de buurt.

Zachte band – rode wang


De band waarop alle coureurs het liefst rijden is de zachte band, deze wordt voorzien van een rode wang. Op de zachte band hebben de Formule 1-wagens het meeste grip. Keerzijde van de medaille is echter dat het rubber verhoudingsgewijs veel sneller slijt. In de kwalificatie wil je natuurlijk de snelst mogelijke ronde rijden, maar af en toe is het niet heel praktisch om de race te starten op de zachte band. Zodoende willen coureurs tijdens de kwalificatie nog weleens experimenteren met de verschillende banden en zie je lang niet altijd iedereen op de zachte band rondrijden in die tijdtraining.

Mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen! Zet met een druk op de knop de F1-kalender in jouw telefoon.

Download nu de F1-kalender
Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
RN365-podcast Twinkeling in ogen Verstappen onheilspellend nieuws voor F1-concurrenten