Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.

Wat betekenen de kleuren op een Formule 1-band?

Tijdens de Formule 1 Grands Prix kunnen de twintig coureurs gebruik maken van verschillende banden. Deze banden worden door de Italiaanse fabrikant Pirelli aangeleverd en zijn allen van een gekleurde wang (buitenkant) voorzien. Maar: wat betekenen die kleuren nu precies?

© Getty Images/Red Bull Contentpool

Bandenfabrikant Pirelli heeft voor de Formule 1-coureurs en teams liefst vijf verschillende bandensoorten gemaakt, die in vakjargon ‘compounds’ worden genoemd. De vijf compounds hebben allen afwijkende samenstellingen: zo is de ene erg hard – iets wat trouwens niet op de band zelf slaat, maar op de compositie van het rubber – en de andere juist heel zacht. Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Harde band – witte wang

Voor elk weekend wijst Pirelli uit het groepje van vijf bandensoorten drie stuks aan die mee worden genomen naar het circuit waarop wordt geracet. Twee soorten blijven dus achter in de fabriek. De hardste van de drie meegenomen compounds krijgt een witte kleur aangemeten. De wang van de band, de kant die zichtbaar is in het zijaanzicht, is voorzien van een witte cirkel. Als een coureur dus op een band met een witte kleur rijdt, dan weet de kijker dat deze rijder lang door zal kunnen rijden maar geen absolute ronderecords kan noteren.

Medium band – gele wang

Voorafgaande aan het seizoen 2019 heeft Pirelli de kleuren die op de banden worden gespoten veranderd en dat heeft nogal wat verwarring gezaaid. De gele kleur was in het verleden namelijk voor de zachte band, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. Als je nu een rijder gebruik ziet maken van een band die een gele wang heeft, dan kan je daaruit aflezen dat deze op een medium-compound rijdt. De medium is, zoals de naam al doet vermoeden, een prachtige middenweg tussen de harde en de zachte band. Deze slijt niet supersnel, maar kan relatief lang mee en noteert geen ronderecords, maar blijft daar niet ver bij uit de buurt.

Zachte band – rode wang


De band waarop alle coureurs het liefst rijden is de zachte band, deze wordt voorzien van een rode wang. Op de zachte band hebben de Formule 1-wagens het meeste grip. Keerzijde van de medaille is echter dat het rubber verhoudingsgewijs veel sneller slijt. In de kwalificatie wil je natuurlijk de snelst mogelijke ronde rijden, maar af en toe is het niet heel praktisch om de race te starten op de zachte band. Zodoende willen coureurs tijdens de kwalificatie nog weleens experimenteren met de verschillende banden en zie je lang niet altijd iedereen op de zachte band rondrijden in die tijdtraining.