Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Duitsland
Dagen
Uur
Min.
Sec.

Wat betekenen de kleuren op een Formule 1-band?

Tijdens de Formule 1 Grands Prix kunnen de twintig coureurs gebruik maken van verschillende banden. Deze banden worden door de Italiaanse fabrikant Pirelli aangeleverd en zijn allen van een gekleurde wang (buitenkant) voorzien. Maar: wat betekenen die kleuren nu precies?

© Getty Images/Red Bull Contentpool

Bandenfabrikant Pirelli heeft voor de Formule 1-coureurs en teams liefst vijf verschillende bandensoorten gemaakt, die in vakjargon ‘compounds’ worden genoemd. De vijf compounds hebben allen afwijkende samenstellingen: zo is de ene erg hard – iets wat trouwens niet op de band zelf slaat, maar op de compositie van het rubber – en de andere juist heel zacht. Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Harde band – witte wang

Voor elk weekend wijst Pirelli uit het groepje van vijf bandensoorten drie stuks aan die mee worden genomen naar het circuit waarop wordt geracet. Twee soorten blijven dus achter in de fabriek. De hardste van de drie meegenomen compounds krijgt een witte kleur aangemeten. De wang van de band, de kant die zichtbaar is in het zijaanzicht, is voorzien van een witte cirkel. Als een coureur dus op een band met een witte kleur rijdt, dan weet de kijker dat deze rijder lang door zal kunnen rijden maar geen absolute ronderecords kan noteren.

Medium band – gele wang

Voorafgaande aan het seizoen 2019 heeft Pirelli de kleuren die op de banden worden gespoten veranderd en dat heeft nogal wat verwarring gezaaid. De gele kleur was in het verleden namelijk voor de zachte band, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. Als je nu een rijder gebruik ziet maken van een band die een gele wang heeft, dan kan je daaruit aflezen dat deze op een medium-compound rijdt. De medium is, zoals de naam al doet vermoeden, een prachtige middenweg tussen de harde en de zachte band. Deze slijt niet supersnel, maar kan relatief lang mee en noteert geen ronderecords, maar blijft daar niet ver bij uit de buurt.

Zachte band – rode wang


De band waarop alle coureurs het liefst rijden is de zachte band, deze wordt voorzien van een rode wang. Op de zachte band hebben de Formule 1-wagens het meeste grip. Keerzijde van de medaille is echter dat het rubber verhoudingsgewijs veel sneller slijt. In de kwalificatie wil je natuurlijk de snelst mogelijke ronde rijden, maar af en toe is het niet heel praktisch om de race te starten op de zachte band. Zodoende willen coureurs tijdens de kwalificatie nog weleens experimenteren met de verschillende banden en zie je lang niet altijd iedereen op de zachte band rondrijden in die tijdtraining.

Breaking "Red Bull-Honda zal gat naar Mercedes niet meer dichten"