Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat de nieuwe race-toekomst van De Vries betekent voor Red Bull

Nyck de Vries zal vanaf 2024 weer volwaardig Formule E-coureur zijn. Op papier was hij nog even Red Bull-coureur, maar de banden met de race-tak van het energiedrankjesmerk lijken nu verbroken.

Na tien Formule 1-races eindigde het avontuur van Nyck de Vries in de koningsklasse van de autosport, maar met een lading aan ervaring en kampioenschappen in de F2 en de Formule E op zak kon een nieuw race-avontuur niet lang uitblijven. De 'nieuwe' stap is nu bevestigd: hij keert terug naar de elektrische tegenhanger van de F1. De Vries zal hier voor Mahindra gaan racen en mogelijk nog wat andere avonturen aangaan, bijvoorbeeld in het World Endurance Championship. De Friese rijder wordt gelinkt aan Toyota, daar waar hij eerder actief was als reservecoureur. Mocht dit er ook nog bij komen, dan kan er rustig gesteld worden dat er voor Red Bull geen tijd meer is. Zijn vroege F1-exit betekende al dat De Vries en Red Bull publiekelijk niet meer aan elkaar werden gelinkt, maar achter de schermen was er nog gewoon een contract. Dat contract lijkt nu in de papierversnipperaar te zijn beland.

De Vries op papier nog reserve

Na de handbreuk van Daniel Ricciardo in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Nederland werd test- en reservecoureur Liam Lawson als vervanger van de vervanger naar voren geschoven. Hij kwam al in actie voor AlphaTauri in de GP's van Nederland, Italië, Singapore en Japan. RacingNews365 heeft vernomen dat de Nieuw-Zeelander ook in Qatar in actie zal komen, want een gecompliceerde handbreuk van Ricciardo zorgt voor meer herstelduur. Lawson kan deze race gewoon meedoen, maar hij kan ondertussen ook kampioen worden in het Super Formula kampioenschap, waar hij door Red Bull is geparkeerd om ervaring op te doen. De seizoensfinale vindt plaats in hetzelfde weekend als de GP van Mexico, wat betekent dat Lawson daar niet beschikbaar is als reserve, mocht hij de Super Formula titel willen claimen. Op papier zou De Vries dan nog invaller kunnen zijn voor Red Bull, maar met zijn nieuwe baan bij Mahindra zal hij tijdens het raceweekend van Mexico als het goed is in Valencia zijn voor de testdagen van de Formule E.

'Nieuw' Red Bull-gezicht

Dat De Vries niet meer in actie zou komen voor Red Bull is geen grote verrassing, maar als Lawson niet beschikbaar is en Ricciardo nog moet revalideren zal er tóch iemand aan moeten schuiven bij AlphaTauri. Een contract is een contract, dus op papier was de Nederlander dan mogelijk nog eenmalig teruggekeerd. Onlangs onthulde Red Bull-teambaas Christian Horner echter dat ze al een nieuwe reserve naar voren hebben geschoven: Formule 2-coureur Isack Hadjar, het (vroegere?) oogappeltje van adviseur en talentscout Helmut Marko. Hadjar staat echter slechts veertiende en kent nog geen topseizoen in de F2, maar Horner bevestigde hem bij F1TV al wel als reserverijder, mocht Lawson niet rijden. Met de overlap van de Formule E en het laatste weekend waarin De Vries in actie zou kunnen komen voor Red Bull/AlphaTuari, lijkt de band tussen de twee partijen nu verleden tijd te zijn. Dit was volgens velen al een kwestie van tijd, want na het verliezen van je stoeltje na tien races is een onderlinge relatie gezond houden al een lastig verhaal. Red Bull en AlphaTauri gaan rustig door met de line-up van nu: Lawson als vervanger naast Yuki Tsunoda, Ricciardo aan de zijlijn terwijl hij revalideert, Max Verstappen en Sergio Perez bij Red Bull en als er écht een vervanger nodig is, dan is Hadjar er nog.

Viaplay
x
Live Reacties na matige sprintkwalificatie voor Verstappen in Qatar