Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Wat is de Formule 1-zomerstop en wat betekent dit voor de teams en coureurs?

Na twaalf Formule 1-races en een bomvol schema is de zomerstop aangebroken. Op vrijdagmiddag (4 augustus) gaan de deuren van de fabrieken 'op slot' en beginnen de vakanties. Wat mag er niet en misschien nog belangrijker: wat kan nog wel in de zomerstop? We leggen het je uit.

SI202101230093 news
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull

Nu de Formule 1 Grand Prix van België, de twaalfde race van het seizoen, voorbij is, zullen de fans een maandje moeten wachten op actie. De zomerstop is ingegaan en de eerstvolgende race staat 'pas' gepland in het weekend van 24 tot en met 27 augustus, als het F1-circus afreist naar Zandvoort voor de Grand Prix van Nederland.

De zomerstop is aangebroken, wat betekent dat de teams en coureurs een verplichte (en vast ook gewenste) pauze hebben van het bomvolle F1-schema van 2023. Wat gebeurt er in de zomerstop, waarom is de verplichte stop er en hoe lang gaan de fabrieken op slot? RacingNews365 legt je alles uit wat je moet weten.

Wat is de F1-zomerstop?

De F1-zomerstop is een verplichte shutdown voor alle teams en de fabrieken in de koningsklasse. Na de laatste Grand Prix van de eerste seizoenshelft (België) gaan de fabrieken voor 14 dagen op slot. Dit staat vast in de sportieve reglementen van de F1, in artikel 21.8 om precies te zien: 'Er moet een shutdown van veertien opeenvolgende dagen plaatsvinden in juli en/of augustus'.

Los van bovenstaande regel zijn de teams op papier vrij om te kiezen wanneer ze de zomerstop ingaan, als het maar in juli en/of augustus plaatsvindt. In de praktijk wordt een zomerstop in juli echter al lastig dit jaar, want de GP van België werd verreden op 30 juli. Hoogstwaarschijnlijk gebruiken de teams nog een aantal dagen om de data van de race op Spa-Francorchamps te analyseren, waarna de fabrieken op slot gaan zodat ze ruim voor de GP van Nederland weer geopend kunnen worden.

Het (door)ontwikkelen van de auto en het produceren of ontwerpen van nieuwe onderdelen is verboden tijdens de shutdown. Wel mogen bepaalde activiteiten doorgaan om het team draaiende te houden: denk aan administratieve werkzaamheden, facilitaire diensten en onderhoud van de gebouwen.

Ook de windtunnels gaan 'op slot', al mag er tijdens de zomerstop wel onderhoud worden uitgevoerd. Afdelingen zoals marketing en financiën blijven gewoon doorgaan, omdat de afdelingen geen directe impact hebben op de performance van de auto.

Wanneer gaan de fabrieken weer open?

Zoals hierboven vermeld, gaat het Formule 1-seizoen weer verder in Nederland vanaf 25 augustus. De Grand Prix op het circuit van Zandvoort zal een zeer drukke periode aftrappen: tien races in veertien weken.

Daarin zitten ook een aantal races ver weg van de fabrieken in Europa, zoals de Grands Prix in Singapore, Japan, de Verenigde Staten en voor de eerste keer sinds 1982 in Las Vegas.

Check hieronder de F1-kalender na de zomerstop overzichtelijk!

F1 2023 kalender na de zomerstop

Grand Prix Circuit Datum
Nederland Zandvoort 25-27 augustus
Italië Monza 1-3 september
Singapore Marina Bay 15-17 september
Japan Suzuka 22-24 september
Qatar Lusail 6-8 oktober
Verenigde Staten Circuit of the Americas 20-22 oktober
Mexico Autodromo Hermanos Rodriguez 27-29 oktober
Brazilië Interlagos 3-5 november
Las Vegas Las Vegas Strip Street Circuit 16-18 november
Abu Dhabi Yas Marina 24-26 november

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na historische pole Verstappen in Imola