De Formule 1 is een dure sport. Alleen al het bouwen van één Formule 1-auto kost miljoenen, waarbij het nog uitmaakt of je het over een auto van één van de topteams hebt, of over een auto van een middenmoter of achterhoedeteam. De cijfers die hieronder genoemd worden zijn dan ook bij benadering.
Het kloppende hart van een Formule 1-auto is natuurlijk de motor. De krachtbron is meteen ook verreweg het duurste onderdeel van een F1-auto, of je hem nu in eigen beheer bouwt, of aankoopt bij één van de vier motorleveranciers, te weten Ferrari, Mercedes, Renault en Honda. Kostenplaatje: 10 miljoen euro.
De motor wordt gekoppeld aan de versnellingsbak en ook dat is een flinke investering voor de teams. Voor 400.000 euro schakelt de auto op en neer terug langs alle acht de versnellingen. Om alles gesmeerd te laten verlopen moet de benzine worden opgeslagen in de benzinetank, eveneens goed voor een prijskaartje 100.000 euro.
Om het kostbare geheel aan het asfalt te laten kleven zijn voor- en achtervleugels nodig, tezamen goed voor een kostenplaatje van ruim 200.000 euro, waarbij de voorvleugel net wat prijziger is dan de achtervleugel. Het totaal aan carbon fiber dat in het veelal complexe bodywork van een Formule 1-auto verwerkt wordt vertegenwoordigt een waarde van zo'n 600.000 euro.
Over complex gesproken. Een modern stuurwiel heeft meer weg van een supercomputer dan van dat wat we kennen uit de reguliere auto-industrie. Voor de kosten van een Formule 1-stuur kun je een fraaie personenauto aanschaffen: 50.000 euro. Daarmee vergeleken valt de aanschafprijs van een setje banden, te weten €2000, in het niet, maar vergeet niet dat er per raceweekend heel wat setjes doorheen gaan.
Bij pech wordt vaak verwezen naar hydraulische problemen. Een reparatiebeurt daarvan kan al gauw in de papieren lopen, want het complete hydraulische systeem kost zo'n 200.000 euro. Dat brengt het totaal al op ruim 11,5 miljoen euro en daar komen nog kosten van niet gespecificeerde onderdelen bij.
Dan hebben we het dus enkel over de opbouw van één Formule 1-auto, daar waar een team bestaat uit twee bolides en er tijdens het seizoen nog weleens het nodige stuk wil gaan. De Formule 1 is met recht een dure sport, zoveel is wel duidelijk.
Wat kost een Formule 1-auto?
Onderdeel | Kosten |
---|---|
Motor | € 10.000.000 |
Versnellingsbak | € 400.000 |
Benzinetank | € 100.000 |
Voor- en achtervleugel | € 200.000 |
Bodywork | € 600.000 |
Stuur | € 50.000 |
Setje banden | € 2000 |
Hydraulisch systeem | € 200.000 |
Totaal | € 11.552.000 |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!