Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andrea Stella

Wisselvallig Red Bull doet McLaren duizelen: "Ieder die het snapt, neem ik in dienst"

McLaren wist een goed resultaat uit het vuur te slepen in Australië met een derde en vierde plek. De teambaas van het team uit Woking, Andrea Stella, probeert erachter te komen hoe het kan dat McLaren zo goed voor de dag kwam in Melbourne.

Norris Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het eerste podium van het jaar is binnen voor het team van McLaren. Lando Norris pakte P3 in Australië, gevolgd door zijn teamgenoot en thuisrijder Oscar Piastri. Teambaas Andrea Stella zag al dat zijn team mee kon strijden met de kop van het veld. "Het leek erop dat wij en Ferrari met Max Verstappen te maken hadden. Maar het verschil tussen deze auto's en dan de Aston Martin en Mercedes verraste me. Dat verwachtte ik niet", zo legt de teambaas van McLaren uit tegenover onder meer RacingNews365.

Het draaide in Australië allemaal om de banden, zo stelt hij. "Er zit echt niet zoveel verschil in de auto tussen een McLaren en een Mercedes. het gaat er meer over hoe je met de banden omgaat. Want na tien rondjes kan het zomaar zijn dat je drie of vier tienden sneller bent dan iemand anders, omdat je veel meer bandenslijtage hebt. Het heeft allemaal te maken met het unieke gedrag van de banden hier in Australië."

Als de vraag naar voren komt hoe het kan dat het erop leek dat Red Bull het meeste last had van graining, geeft Stella een gevat antwoord. "Als je iemand kent die genoeg expertise heeft om dit duidelijk uit te leggen, zou ik hem meteen in dienst nemen."

'Dat is niet eenvoudig'

Daarna gaat hij op een serieuzere toon verder. "Denk aan Bahrein, waar Red Bull het enige team was dat comfortabel op de zachte banden kon rijden. Maar in Bahrein heb je geen last van graining, want je hebt niet genoeg grip om de banden te belasten. Hier is er een totaal ander regime in vergelijking met Bahrein. Maar toch zou ik vanuit technisch oogpunt zeggen dat het heel duidelijk is wat er aan de auto gedaan moet worden om het goed te doen in Bahrein en wat er hier moet worden gedaan. Dat is niet zo eenvoudig, want anders doet iedereen het goed. Het is echt moeilijk."

De teambaas vervolgt zijn verhaal: "Maar zelfs op de zaterdag tijdens de derde vrije training, toen Verstappen een longrun reed, was die niet goed. En we keken naar de banden en ze waren er aardig aan na tien of vijftien rondjes. Red Bull had dus geen enkel voordeel, vanuit het oogpunt van de wegligging op een circuit waar de banden erg zacht waren en veel last hadden van graining."

Toch kan het allemaal zomaar anders zijn op een circuit dat min of meer hetzelfde is als Albert Park. "Het kan zijn dat we op een vergelijkbaar circuit komen en dat er andere verhoudingen zichtbaar zijn. Dit is een van de problemen die niet echt lineair is. Als de omstandigheden een klein beetje veranderen, kan de oplossing drastisch anders zijn. Maar dat is typisch iets wat met de banden gebeurt.", zo sluit Stella af.

Praat mee!

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer