Mercedes is en blijft een zeer belangrijke speler in de Formule 1, vooral omdat het merk ook motoren levert aan andere teams. Tot en met 2025 behoorden McLaren, Aston Martin en Williams tot de 'pool' van Mercedes, terwijl volgend jaar Alpine het plekje van Aston Martin inneemt. Zodoende blijft Mercedes aan vier teams leveren.
Toto Wolff dropt nu alleen wel een bommetje door te stellen dat Mercedes dat aantal wil terugschroeven. De Zilverpijlen laten dat afhangen van het nieuwe motorreglement dat waarschijnlijk vanaf 2030 gaat gelden in de Formule 1.
"Onze huidige denkwijze is, ook in overleg met (topman, red.) Ola Kallenius, dat we in de volgende cyclus aan minder teams gaan leveren", vertelt Wolff in Beyond The Grid. "Het optimale is waarschijnlijk twee of drie. Het hangt alleen wel af van de nieuwe reglementen die eraan komen. Worden die simpel of niet? Wat denken we te kunnen leren door meer teams te voorzien, terwijl we tegelijkertijd sommige ontwerpen eerder moeten vastleggen?"
Wolff wijst op de huidige impact. "Wij moeten zestien motoren verschepen naar Melbourne. Als je Honda bent, in je eentje, dan moet je er vier of vijf klaar hebben. Dat betekent langere levertijden en langere productietrajecten. Alles overwegend, gaat het in de toekomst niet meer om vier teams.”
Positief en negatief
Hywel Thomas, de manager van de motorafdeling bij Mercedes, ziet twee kanten aan het leveren van zoveel motoren. "We hebben in het verleden laten zien dat wanneer je meer dan één team hebt, je meer data krijgt, meer informatie, en meer kilometers aflegt. Gewoon omdat je al die auto’s hebt."
"Je hebt vier keer zoveel engineers die allemaal om je heen zitten en zeggen: 'Nee, dit kun je beter zo doen, dit kun je meer op deze manier doen'. Het is enorm waardevol om al die input te krijgen. Het voelt niet altijd zo, maar het is dat absoluut wel als je een geweldig product wilt maken."
En wat is het negatieve aspect? "De keerzijde is dat we een enorme hoeveelheid hardware moeten produceren. We moeten een paar beslissingen eerder nemen. En ik weet niet of het feit dat je die beslissingen eerder neemt je echt altijd schaadt, want soms kun je dingen ook te dicht op de limiet proberen te ontwikkelen, denk ik. Dat is de andere kant van het verhaal."
"Ik weet niet eens zeker wat het juiste aantal teams is: één team, twee teams, drie teams, vier teams… ik weet het niet. Er zit ergens een sweet spot, en ik denk dat die waarschijnlijk dichter bij vier ligt dan bij één."
Ook interessant:
Bizarre Verstappen maakte van het slechtste het beste
Verstappen zat niet bij de pakken neer en hoeft dat ook helemaal niet te doen. Hij mag terugkijken op een meer dan geslaagd seizoen op persoonlijk vlak, nietwaar Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?
Meest gelezen
In dit artikel







Praat mee!