In de eerste seizoenshelft was er veel te doen omtrent porpoising. Tijdens het Grand Prix-weekend gingen er eindelijk, na lange discussies, enkele nieuwe regels in. Beter gezegd waren het technische richtlijnen, die enkele bestaande regels verduidelijkten.
De FIA stelde een grens in voor het gestuiter en F1-teams konden gediskwalificeerd worden als hun bolides te veel op en neer sprongen, maar na twee Grands Prix hebben we nog niets gehoord over eventuele overtredingen.
Een andere wijziging, waarop vooral Mercedes aandrong, was de vloer(plank) van de bolides. Red Bull en Ferrari zouden daar volgens Toto Wolff en consorten mogelijk mee sjoemelen, waardoor deze hen voordeel op zou leveren. Vanaf de race op Spa-Francorchamps werden de regels verduidelijkt, waardoor de regels zwart-wit waren en er geen grijs gebied meer was.
Anderen bekeken ook:
Wolff: "Red Bull alleen maar beter!"
Na twee races kan voorzichtig geconcludeerd worden dat het in ieder geval Red Bull niet heeft geschaad. Dat is ook een conclusie die Toto Wolff eerder al trok, zo vertelt hij al grappend aan onder andere RacingNews365.
"De nieuwe technische richtlijnen hebben duidelijk voor meer performance gezorgd bij Red Bull!", lacht hij. "Nee, ik heb geen idee. Dat heb ik ook al eerder gezegd. Het bestaat niet dat een team door een kleine regelwijziging plots een halve seconde sneller of langzamer wordt", zo doelt hij vooral op de dominante prestatie van Verstappen in België.
"Ik weet niet of de regelverduidelijkingen effect hebben gehad op Ferrari, maar ik betwijfel of het een rol heeft gespeeld. Regels zijn regels. We moeten gewoon beter ons best doen. We moeten aan onze eigen verwachtingen voldoen en Red Bull verslaan met hun regels", aldus de Mercedes-teambaas.
Ferrari: "Geen effect"
De laatste twee races sinds de regelwijzigingen verliepen in ieder geval niet goed voor Ferrari. Op Spa-Francorchamps moest Carlos Sainz alles uit de kast halen om Mercedes-coureur George Russell achter zich te houden en ook in Zandvoort was Mercedes sterker dan Ferrari.
Teambaas Mattia Binotto verwijst suggesties over een mogelijke negatief effect van de regelwijzigingen echter meteen naar de prullenbak. "Nee, dat is absoluut niet het geval. Ik weet niet wat het heeft gedaan bij de andere teams, maar bij Ferrari is het effect verwaarloosbaar geweest."
"In België had Red Bull gewoon een beter pakket qua efficiëntie. Daarbovenop hadden ze daar betere bandenslijtage, dus het had niets te maken met de technische richtlijnen."
"Er zijn veel geruchten daarover, maar de nieuwe richtlijnen hebben niets met onze prestaties te maken. In Hongarije (voor de regelwijzigingen ingingen, red.) waren we al niet goed genoeg."
"We moeten naar ons pakket of naar de balans die we kiezen gaan kijken. Er zit meer potentie in onze bolide, zoals we aan het begin van het jaar zagen, maar momenteel komt het er niet uit."
Anderen bekeken ook:
Red Bull: "Er is niets veranderd"
Tot slot is Red Bull-teambaas Christian Horner heel kort, maar krachtig over het onderwerp. "Er werd veel gesproken over de technische richtlijnen en er werd veel van verwacht. Het heeft andere teams mogelijk meer geschaad dan Red Bull. We hebben niets veranderd aan de manier waarop we de auto afstellen", aldus de Brit.
Ook interessant:
Magistrale Verstappen zorgt voor volksfeest in de duinen
Max Verstappen won voor de tweede keer op rij de Grand Prix van Nederland en dat werd natuurlijk uitbundig gevierd door de aanwezige fans. Zandvoort kleurde wederom oranje na een spannende race op het circuit in de duinen. Daarnaast gebeurde er ook genoeg naast het circuit: genoeg om over na te praten met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 F1-podcast!
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan