Dit jaar zullen de Formule 1-regels een beetje veranderen, maar vooral in 2022, dan gaat alles op de schop. Het huidige technische regelboek kan dan de prullenbak in en zal grotendeels worden vervangen door een stel nieuwe regels, waardoor de wagens aanzienlijk zullen veranderen. Het is een uitdaging waar Mercedes, dat sinds de vorige grote regelwijzigingen de dienst uitmaakt in de koningsklasse van de autosport, op verschillende manieren naar kijkt. Het komt samen met het budgetplafond, wat inhoudt dat Mercedes dit jaar aanzienlijk minder te besteden zal hebben dan de afgelopen jaren het geval was. "Het wordt voor ons dan ook een interessant jaar, want we moeten onszelf door het budgetplafond op een andere manier structureren dan voorheen", zo vertelt hij in gesprek met Autosport . "Er staat ons een enorme uitdaging te wachten, te beginnen met de licht aangepaste regels voor 2021 en de grote aardbeving aan regelveranderingen voor 2022. Er zijn bepaalde factoren die tegen ons werken, die ons tegelijkertijd enorm motiveren. Aan de andere kant zijn er ook factoren die in ons voordeel werken, omdat we - zo vinden wij - een goede organisatie hebben." Maar al met al kijkt het kampioensteam vooruit naar de nieuwe uitdagingen die hen aan de horizon opwachten. "We omarmen deze uitdaging, zoals we dat in het verleden met alle uitdagingen hebben gedaan", glundert Wolff. "Wij als organisatie kijken dan ook enorm uit naar het jaar 2022", aldus de Oostenrijker, die ook de komende jaren aan het roer zal staan van Mercedes. Toch duurde het even voordat dat contract getekend was. "In de toekomst kijken is niet altijd zo simpel als het eventjes verlengen van een contract. Nee, het gaat om de relatie tussen de verschillende aandeelhouders en hoe die relatie in de toekomst zal zijn. Dat is iets wat tijd in beslag neemt", zo doelt hij op de nieuwe structuur van het Formule 1-team. Naast Wolff zijn ook Daimler en INEOS namelijk mede-eigenaar van het Formule 1-team.
Meest gelezen