Na een vrijdag en zaterdagochtend waarop Max Verstappen en Red Bull domineerden, ging iedereen eigenlijk uit van een poleposition voor de Nederlander. Na afloop van de kwalificatie waren het echter Valtteri Bottas en Lewis Hamilton die bovenaan het scorebord stonden. Dat tot verbazing van Mercedes-teambaas Toto Wolff, die in gesprek met onder meer RacingNews365 terugblikt op de kwalificatie voor de Mexicaanse Grand Prix. Hij geeft goudeerlijk toe dat Mercedes de poleposition niet aan had zien komen, maar benadrukt dat de punten pas op zondag worden verdeeld. "Natuurlijk is het bezetten van de gehele eerste startrij heel mooi, want dat hadden we niet verwacht. Het gaat er echter om dat we op zondag kostbare punten inlopen op Red Bull. Dat is het devies. Het belangrijkste is dat we tijdens de start aan de leiding blijven, want vanaf daar kan je makkelijker de race managen." Verstappen zou duidelijk de pole gaan pakken Terwijl Verstappen als gedoodverfde favoriet leek te worstelen met zijn Red Bull-bolide, gingen Bottas en Hamilton hem uiteindelijk voorbij. Mercedes werd gedurende de kwalificatie steeds sterker en gaf Red Bull uiteindelijk het nakijken. Wolff zag ook dat plots de rollen waren omgedraaid. "Iedereen is verbaasd. Het was overduidelijk dat Max de poleposition zou gaan pakken en het tussen ons en Perez zou gaan om P2. We zagen echter dat het tijdens de kwalificatie onze kant op kwam. Op de medium banden waren we beter dan Red Bull. Op geen enkel moment in Q3 hadden ze vervolgens nog de leiding. Ook de laatste ronde lagen ze achter op ons." Mercedes verbetert motorprestaties op hoogte Dit jaar lijkt Mercedes er op de rechte stukken iets beter bij te zitten in Mexico dan voorheen het geval was. Veel tijd op Red Bull wordt daar namelijk gewonnen. Gevraagd of de Zilverpijlen iets hebben gevonden of hun motor hebben verbeterd, geeft Wolff toe dat zijn team inderdaad de krachtbron heeft geoptimaliseerd voor races als in Mexico. "We hebben onze motor geoptimaliseerd voor deze omstandigheden op grote hoogte. Je probeert natuurlijk voor de gehele kalender performance te vinden. De outliers zijn lastig om rekening mee te houden, maar het draait meer om het tunen van de motor. Het is niet dat we de motor helemaal op zijn kop hebben gezet, maar we begrijpen nu beter waarom de motor niet zo goed werkte op hoogte", aldus de Oostenrijker.
Meest gelezen