In de eerste twee delen van de kwalificatie zat Max Verstappen nog aardig in de mix om de strijd om de voorste plekken, maar in Q3 leek alles mis te gaan. Hij moest maar liefst zeven tienden toegeven op polesitter Lando Norris en op de rest van de concurrentie was het gat minimaal een halve seconde.
"In Q3 liep het op de een of andere manier voor geen meter. We hadden twee nieuwe sets banden en ik had opeens heel veel onderstuur. De auto draaide gewoon nergens meer. Ik kreeg de auto gewoon niet meer aan de praat", zo vertelde de Nederlander zelf al.
Mercedes deed het daarentegen een stuk beter met George Russell op P3 en Lewis Hamilton op P6, een positie voor Verstappen. Als Mercedes-teambaas Toto Wolff gevraagd wordt naar de toch wel opvallende prestaties van de concurrent, deelt hij zijn visie. "Het is heel verrassend. Maar er moet iets zijn geweest, want hij zat een halve seconde achter de voorste plaatsen. Ik weet dus niet wat het was", zo laat de Oostenrijker weten bij Sky DE.
'Stopwatch vertelt altijd de waarheid'
Dan gaat Wolff in op de prestaties van Mercedes zelf. "De stopwatch vertelt altijd de waarheid en we zijn net een tikje te langzaam, vooral in het middelste deel en in de Parabolica. Maar dat is niet echt te meten en als het kan, dan gaat het om centimeters. In dat opzicht kun je het ons niet echt kwalijk nemen", waarbij Wolff doelt op de kleine onderlinge verschillen.
Een ander thema in het weekend van Mercedes: coureurs die klagen over een heet stoeltje. Hoe reageert Wolff daar op? "Als de auto snel is, dan kunnen ze op de een of andere manier omgaan met een heet achterwerk. Uiteindelijk gaat het allemaal om prestaties."
Daarbij zorgt het nieuwe asfalt ook voor hoofdbrekens. "De manier waarop we op de vrijdag naar de bandenslijtage keken, zouden we een driestopper moeten doen. Dat werkt helemaal niet. Maar als je je bedenkt dat Monza altijd een eenstopper was en we het nu ineens over drie stops hebben... Natuurlijk worden het geen drie pitstops, zo denk ik tenminste, maar het asfalt heeft een heel andere textuur dan voorheen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!