Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Las Vegas 2025

Wolff verklaart strategische spagaat Russell in duel met Verstappen

George Russell leek in de openingsfase van de GP van Las Vegas de aanval in te zetten op Max Verstappen. Die faalde, waarna de Brit gestaag terugviel en een vroege eerste stop maakte. Toto Wolff verklaart de gedachtengang achter de agressieve openingsfase.

Russell Las Vegas race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

George Russell startte de race in Las Vegas vanaf de vierde plaats en schoof na een sterke openingsronde op naar P2. Vervolgens wist hij enkele ronden binnen DRS-afstand van Max Verstappen te blijven. Hij kwam zelfs tot op drie tienden van een seconde van de Nederlander, maar moest later toch passen. Achteraf bleek die agressieve aanpak hem duur te komen staan: in de rest van de race verloor hij veel tijd op Verstappen.

Russell kwam uiteindelijk als derde over de finish, ruim twintig seconden achter de winnaar. Lando Norris ging hem nog voorbij en zelfs teamgenoot Kimi Antonelli was veel sneller, ondanks veel oudere banden. Dankzij de diskwalificatie van beide McLaren-coureurs eindigde Russell alsnog op P2, een prima resultaat.

Toto Wolff blikte na afloop terug op de agressieve openingsfase van zijn coureur. Volgens de Oostenrijker was het een moeilijke, maar weloverwogen keuze om Verstappen direct onder druk te zetten: "Het kon twee kanten opgaan. Je kan de banden teveel belasten tijdens de openingsfase, maar je kan ze hier ook te weinig belasten", begint Wolff tegenover Sky Deutschland.

Bandenmanagement of pushen

Wolff vervolgt: "Soms rijd je tijdens de race met te veel bandenmanagement, puur om het podium veilig te stellen, maar dan kan er graining ontstaan. Aan de andere kant kan die graining later ook weer verdwijnen. Ik weet het niet; we moeten naar de banden kijken."

"Ik zou niet verbaasd zijn als blijkt dat de banden tegen het einde van de race een stuk beter werden. En dat heeft Kimi dan weer heel goed gedaan. Toen hij voelde dat de auto onderstuurde, belastte hij bewust de achterbanden wat zwaarder om de balans te herstellen. Daardoor kreeg hij de auto weer in evenwicht."

Voor Antonelli bleek dat managen uiteindelijk veel waard te zijn. Hij wist een gat van vijf seconden te slaan naar Charles Leclerc. Dat leverde hem, ondanks zijn tijdstraf, een vijfde plaats op. Na de diskwalificatie van beide McLaren-coureurs werd het nóg beter, want dankzij die straf schoof de Italiaanse rookie op naar de derde plaats: zijn tweede podium op rij en zijn derde in zijn nog jonge carrière.

Praat mee!

x
Italiaanse media Kranten genieten van 'boodschap' Verstappen: "Wie mij mijn titel af wil pakken..."