Red Bull is bestraft voor het overtreden van het budgetplafond. Toto Wolff vertelde eerder dat hij verwachtte dat Red Bull hard zou worden geraakt door die straf. Op de vraag of hij tevreden is met de hoogte van de straf, daar antwoordt hij cryptisch op. "Het belangrijkste voor mij is dat er een robuuste vorm van bestuur is. Ze hebben geen oogje toegeknepen en het proces goed gevolgd. Het team van de FIA heeft het allemaal heel goed gedaan. Ik weet hoe rigoureus ze door het jaar heen zijn geweest bij ons, dit was een lastig proces." "Maar of het nou een paar honderd duizend of 2 miljoen is, uiteindelijk gaat het allemaal om performance. Negen teams hebben het goed gedaan. Een team was in overtreding", zo wijst hij op Red Bull.
Reputatieschade
Zou Mercedes ook in overtreding gaan, wetende dat ze slechts een boete krijgen (die niet van het budgetplafond wordt afgehaald) en een klein percentage minder tijd in de windtunnel? Nee, antwoordt Wolff bij Sky Sports , omdat hij merkt dat de imagoschade bij Red Bull aanzienlijk is. "Wat je ziet, is dat er naast de sportieve straf ook nog reputatieschade is voor Red Bull. In een wereld van transparantie en goed bestuur kunnen dit soort overtredingen gewoon niet meer." "Je bent verantwoordelijk voor de vertegenwoordiging van je merk, van je werknemers en van je partners. Daarom zou het het voor ons bij Mercedes niet waard zijn om op deze manier de regels te overtreden."
Budgetcap niet onder druk
Alhoewel er dus enorm veel ophef is over de budgetlimiet en de werking ervan, blijft Wolff erbij dat het een goede stap is voor de sport en dat men vast moet blijven houden aan de huidige financiële reglementen. "We mogen de kosten niet uit de hand laten lopen. In de Amerikaanse sporten is er bijvoorbeeld ook een salarisplafond. Teams zijn daar gezond en de sport over het algemeen is ook financieel gezond." "Wij zijn in de Formule 1 begonnen met het budgetplafond. Deze is enorm belangrijk om een gelijker speelveld te creëren. Alle teams werken met 140 miljoen dollar, wat normaal gezien inhoudt dat de kleinere teams door de jaren heen het gat zullen kunnen verkleinen." "Daarbovenop komt het voordeel van meer windtunneltijd voor de lager geklasseerde teams. Uiteindelijk is dat wat we willen, want het zorgt voor closer racing tussen meerdere concurrenten", aldus de Oostenrijker van Mercedes.
Meest gelezen