Toto Wolff zegt dat zijn wens om Mercedes weer een titel te bezorgen hem gemotiveerd heeft om bij te tekenen bij de Duitse renstal. Wolff heeft een verlenging voor drie jaar getekend om tot ten minste eind 2026 teambaas te blijven bij Mercedes.
De Oostenrijker stond aan het hoofd van het team toen het in de succesvolle jaren van 2014 tot 2020 zeven opeenvolgende kampioenschappen won. Het team viel echter terug in de pikorde toen in 2022 de nieuwe technische reglementen van kracht gingen. Sinds die tijd heeft het team slechts één race gewonnen, met dank aan George Russell tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2022.
Anderen bekeken ook:
"Ik begreep toen dat mijn plek hier was"
Wolff geeft toe dat er enkele jaren geleden een moment was waarbij hij zijn positie binnen het team in twijfel trok: "Ik ben al heel lang aandeelhouder met een positie in het bestuur en dat zal niet veranderen met deze rol", legt Wolff uit aan La Gazzetta dello Sport. "Ik ben al elf jaar verantwoordelijk voor alle sportieve activiteiten van Mercedes, naast mijn rol als teambaas van Mercedes."
"Winnen is het enige rendement dat de aandeelhouders willen uit hun investeringen en ik werk eraan om dat voor elkaar te krijgen", zo vertelt hij. "Ik zou niet blijven als ik niet zeker wist dat ik het maximale kan geven. Er was een moment in 2020, na het winnen van zoveel wereldtitels, dat ik mezelf de vraag stelde: 'wil je in de Formule 1 blijven of terug naar de financiële wereld?' Ik begreep toen dat mijn plek hier was."
Red Bull en Verstappen verslaan
Hoewel Mercedes voor het eerst sinds 2011 geen GP zege won in een seizoen, eindigde het team vorig jaar wel op de tweede plaats in het constructeurskampioenschap achter Red Bull. Ondanks dat is er nog werk te verrichten om weer terug te kunnen keren naar de top van het veld: "Het succes van een team hangt af van de motivatie en energie van individuen. Een team is als een levend organisme dat zich moet aanpassen aan verschillende omstandigheden."
"Wat we nu doen, is een organisatie vormen die er komt. We hebben een berg te beklimmen tegen Red Bull, Ferrari en McLaren, die allemaal sterk zijn, maar 2026 staat al op de radar. Duurzame brandstof en een totaal andere motor en aerodynamisch pakket. Het meest simulerende is om deel uit te maken van een groep in transformatie om weer te winnen."
Toch wordt niet alle focus al op 2026 gelegd: "Dat zou fout zijn. Om alle energie op 2026 te zetten is gevaarlijk. Enkele teams hebben dit in het verleden gedaan en het pakte altijd verkeerd uit. Je moet altijd op de maximale snelheid reizen, want zo leer je." Bovendien verwijst de Mercedes-teambaas nog even naar de ijzersterke concurrentie. "Red Bull heeft qua pakket een voorsprong, de coureur daarbij inbegrepen, maar het is mooi om te proberen hen al in 2024 of het jaar erna te verslaan."
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!