Mercedes en Red Bull moesten ten opzichte van de andere Formule 1-teams langer de focus leggen op het seizoen van 2021. De reden hiervoor is simpel: beide teams waren tot aan de laatste race(s) van het seizoen verwikkeld in de strijd om beide wereldtitels. Max Verstappen won de coureurstitel, Mercedes ging ervandoor met de titel der constructeurs. Voor het seizoen van 2022 gelden er een aantal regels wat betreft de tijd die de teams in de windtunnel mogen spenderen. Hoe lager een renstal is geëindigd in de WK-stand van 2021, des te meer testtijd ze krijgen in de windtunnel. Mercedes en Red Bull zijn dus licht in het nadeel bij het ontwikkelen van de 2022-bolide.
Wat verwachten Wolff en Horner?
"We zullen het gaan zien", zegt Christian Horner tegen onder meer RacingNews365. Hij maakt zich niet teveel zorgen. "Het ziet er anders uit, het voelt anders en het rijdt anders. We gaan zien wie het goed heeft, fout heeft en dan beginnen we weer opnieuw." Toto Wolff gaat wat meer in op de voordelen voor de lager geklasseerde F1-teams. "Het is zeker mogelijk dat teams die niet meededen in het kampioenschap van vorig jaar, of het nou Ferrari, McLaren of Alpine is, met intelligentere concepten komen. Die concepten kunnen ze baseren op meer runs (in de windtunnel, red.) dan andere teams" "Als dat allemaal goed gaat, kunnen we een veel spannender gevecht voor het kampioenschap verwachten", oordeelt Wolff. De Mercedes-teambaas houdt dus alvast rekening met kampioenschapskandidaten uit onverwachtse hoeken, al vindt hij het niet erg dat er meer concurrentie aan zit te komen. "Dat is erg enerverend", benadrukt hij.
Meest gelezen