Het seizoen is pas drie races oud, maar links en recht geeft Jan en alleman al zijn of haar mening over het rijdersduo bij Red Bull. Dat terwijl beide coureurs in ieder geval het huidige en het volgende seizoen nog vastliggen en het zitje van Max Verstappen op papier zelfs tot en met 2028 bezet is. Toch wordt er zelfs binnen de Red Bull-stal al gepraat over een opvolger van Perez. AlphaTauri-teambaas Franz Tost schoof Yuki Tsunoda recent bijvoorbeeld naar voren. "Yuki is goed op weg. Hij heeft zich in alle opzichten weten te verbeteren, ook wat betreft technisch inzicht en het werken met zijn engineers. Ik denk echter dat hij in 2024 nog uit moet komen voor AlphaTauri en dan zie ik hem in 2025 wel klaar zijn voor Red Bull. Naast Max zal iedereen de nummer twee zijn. Hij is de snelste en beste coureur van het moment. Als je tweede wordt, heb je eigenlijk al gewonnen", aldus de Oostenrijker. Maar Tost heeft op het geven van advies na geen inspraak op het coureursbeleid bij Red Bull. Het is uiteindelijk de beslissing van Helmut Marko en Christian Horner. Waar zullen zij rekening mee houden en welke kandidaat heeft er op dit moment de beste papieren? We leggen de verschillende namen onder een vergrootglas. Maar eerst zien we graag wat jouw mening is. Laat het hieronder weten, dan gaat de analyse daarna verder.
Sergio Perez
We moeten natuurlijk beginnen met de huidige teamgenoot van Verstappen. Sergio Perez is bezig aan zijn derde seizoen naast de Nederlander. Alleen Daniel Ricciardo kan zeggen dat hij drie jaar lang teamgenoot is geweest van de inmiddels tweevoudig kampioen en als het goed is komt er voor Perez in 2024 nog een vierde jaartje bij. In zijn twee eerste jaren bij Red Bull zijn er binnen het team in totaal drie wereldtitels gewonnen. Twee maal won Verstappen de titel, een maal mocht ook Red Bull zich de beste noemen. In het eerste jaar van Checo bij het team uit Milton Keynes ging de constructeurstitel namelijk nog naar Mercedes. De Mexicaan wordt zelf ook steeds beter en het gat met Verstappen wordt langzaamaan minder groot. Alhoewel hij nog niet echt partij lijkt te kunnen bieden aan Max, zorgt hij er wel voor dat Red Bull een tweede ijzer in het vuur heeft op de momenten dat er problemen optreden bij de stercoureur. Wat te denken van Singapore vorig jaar, of dit jaar in Saoedi-Arabië? Het is eigenlijk precies wat Red Bull zoekt in een tweede coureur. Hij staat zijn mannetje op de momenten dat Verstappen dat om welke reden dan ook niet kan doen, terwijl hij op andere momenten pas op de plaats maakt voor Verstappen, of hij dat nou wil of niet. Tot op heden is dat wat er gebeurt in de Verstappen-Perez-dynamiek. Dus als Checo dat dit jaar en volgend jaar volhoudt, waarom zou Red Bull er dan voor kiezen om de Mexicaan niet nog een keer een nieuw contract aan te bieden? Wat heeft het voor nut om een andere coureur naast Verstappen in te zetten in het laatste jaar van de huidige reglementen? In 2026 gaan de reglementen namelijk opnieuw op de schop. De enige manier waarop Perez roet in zijn eigen eten kan gooien, is door intern voor schermutselingen te zorgen. Op die manier werd in 2018 ook het einde van Ricciardo als teamgenoot van Verstappen ingeleid, al was het de Australiër zelf die destijds besloot om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Checo weet echter dat hij bij Red Bull de beste auto heeft, maar zal liever een rol à la Nico Rosberg naast Lewis Hamilton hebben dan een rol à la Valtteri Bottas. In de praktijk zal hij echter eerder de Bottas van Red Bull worden, maar als hij zich in die rol schikt, is een nieuw Red Bull-contract het meest voor de hand liggend.
Daniel Ricciardo
Is Daniel Ricciardo nou eigenlijk echt een kandidaat voor het Red Bull-zitje? De verloren zoon keerde dit jaar na vier jaar te zijn weggeweest weer terug op het oude nest, maar daar is hij wel 'slechts' de derde coureur. Na een mislukt avontuur bij McLaren is hij zichzelf weer aan het opladen, met als doel een nieuw topzitje in de Formule 1 in 2024. Die topzitjes liggen echter niet voor het oprapen, zeker in 2024 niet. Alleen het zitje van Lewis Hamilton zou mogelijk vrij kunnen komen, maar als hij weer wil strijden om het hoogst haalbare, dan zal hij misschien een jaar langer dan gepland moeten wachten. In 2025 zou hij dan plaats kunnen nemen naast Verstappen in de Red Bull-garage. Ricciardo is op papier echter een van de meest risicovolle namen die Red Bull kan kiezen. Mocht Ricciardo in 2024 nog steeds geen zitje hebben, dan betekent dat dat hij al twee jaar geen races heeft gereden. Het aloude F1-gezegde dat luidt 'je bent zo goed als je laatste race', spreekt niet in het voordeel van de Australiër, hoe breed zijn glimlach ook mag zijn. Gelukkig voor hem laten Nico Hulkenberg en Fernando Alonso zien dat het mogelijk is. Ja, back in the day stond hij naast Verstappen regelmatig zijn mannetje, maar de vraag is nog maar zeer of hij dat na mislukte avonturen bij Renault en McLaren ook in 2025 nog zou kunnen bij topteam Red Bull. Waarom het risico nemen als je met Perez een bewezen sterke tweede coureur hebt, of misschien een andere, jongere coureur die op de Red Bull-deur klopt? Alhoewel de combinatie Red Bull-Ricciardo op papier een geweldige is, is het in de praktijk een risicovolle. Een geslaagde comeback bij een ander team in 2024 zou de Australiër nog wat perspectief kunnen bieden, maar hoe graag vele fans het ook zouden zien gebeuren, lijken de papieren van The Honeybadger niet heel goed te zijn. Het is aan hem om ons ongelijk te bewijzen.
Yuki Tsunoda
Yuki! Vele fans zijn gecharmeerd van zijn persoonlijkheid. In twee jaar tijd groeide hij uit tot een fanfavoriet, maar niet per se door zijn ijzersterke prestaties op de baan. Bij AlphaTauri was Pierre Gasly duidelijk de nummer één en tot aan 2023 heeft de jonge Japanner nou niet echt een onuitwisbare indruk achter gelaten. Alleen op wat engineers, die tot de dag van vandaag met geïrriteerde trommelvliezen zitten. Nu Gasly, die eerder naast Verstappen faalde bij Red Bull, is vertrokken naar Alpine, is Tsunoda de ervaren coureur bij het team. Ja, Nyck de Vries heeft een indrukwekkend cv, maar qua F1-raceervaring heeft hij heel wat minder meters in de benen dan de Japanner. Toch werd de vijf jaar oudere De Vries door Helmut Marko al vroeg gebombardeerd tot de nieuwe leider van AlphaTauri. Het is nog vroeg in het seizoen, maar Tsunoda laat tot op heden zien dat hij echt wel uit prima racehout gesneden is. Kan hij in de toekomst echter aanspraak maken op dat zitje naast Verstappen, zoals zijn teambaas Tost zegt? Dat zal een vraag zijn die Marko en Horner zichzelf het komende anderhalf jaar meermaals gaan stellen. Hier komt de Red Bull-factor om de hoek kijken. Want hoe solide Checo naast Verstappen dan ook is, zijn aanwezigheid druist op een bepaalde manier in tegen de Red Bull-werkwijze. De Mexicaan is namelijk geen 'eigen' product en waarom zou je jarenlang vasthouden aan hem terwijl er tientallen junioren dromen van dat stoeltje? Iedereen die bij AlphaTauri rijdt, rijdt daar op papier met het doel, ook vanuit Red Bull zelf, om uiteindelijk de overstap te maken naar de grote broer uit Milton Keynes. Zo'n enkeltje Groot-Brittannië vanuit Italië ziet Yuki natuurlijk wel zitten, maar uit het verleden weten we dat zo'n enkeltje ook een onbedoeld retourtje kan worden. Gasly moest na een half jaar bij Red Bull namelijk met de staart tussen de benen weer terug naar Faenza. Uithuilen en opnieuw beginnen. Hetzelfde gold voor Albon, die zelfs verder moest als derde coureur bij Red Bull. Toch kwam het voor beide coureurs uiteindelijk weer goed en zijn ze nu volwaardige F1-coureur die hoog staan aangeschreven. Het verschil tussen die twee en Tsunoda? Als Yuki in 2025 de overstap zou maken, heeft hij al vier seizoenen achter de rug bij AlphaTauri, aanzienlijk meer ervaring dan Pierre en Alex destijds bij Toro Rosso op zak hadden. Op papier zou Tsunoda dus veel beter voorbereid moeten zijn op zo'n overstap en als hij zijn ontwikkeling het komende anderhalve jaar zo doorzet, zullen Marko en co. niet om hem heen kunnen. Tegelijkertijd is het ook een risico. Gasly en Albon reden voor Red Bull in de jaren dat het team toch niet meestreed om de wereldtitels. In 2025 doet Red Bull dat (waarschijnlijk) wel. Een minder presterende tweede coureur kan Red Bull de constructeurstitel kosten. Hoe goed Verstappen dan ook mag zijn, hij gaat echt niet in zijn eentje die titel voor het team binnenharken. Ook toen Red Bull in de Vettel-periode wereldtitels won, deed het team dat met een ervaren, niet door Red Bull opgeleide coureur: Mark Webber. Met twee coureurs uit hun eigen stal, lukte dat het team nog nooit. Is die drang naar succes de reden dat Tsunoda misschien geen kans wordt gegund?
Nyck de Vries
Natuurlijk moeten we onze landgenoot Nyck de Vries meenemen in dit verhaal, maar op dit moment zal hij zelf nog helemaal niet bezig zijn met zijn kansen na 2025. De Vries heeft een moeizame seizoensstart achter de rug en zal eerst moeten presteren bij AlphaTauri om zichzelf überhaupt te verzekeren van een zitje voor 2024. Om dat te doen zal hij Tsunoda moeten verslaan en aangezien Nyck ook geen Red Bull-product is, is het nog maar de vraag of hij daar meer dan een jaar de tijd voor krijgt. Achter kloppen de junioren hard op de deur en inmiddels is het al drie jaar geleden dat er een Red Bull-junior is doorgestroomd naar de Formule 1. Hoog tijd voor een nieuwe lichting. Voorlopig lijkt De Vries dus nog niet de juiste papieren te hebben om die stap naar het grote Red Bull-team te maken, al staat zijn talent buiten kijf. Hij bevindt zich natuurlijk ook niet in een makkelijke positie, want bij AlphaTauri heeft men de zaakjes niet bepaald op orde. De auto presteert ondermaats en dan is het zeker als rookie lastig om een vuist te maken tegen je teamgenoot die bezig is aan zijn derde seizoen in F1. Het seizoen is echter nog jong. De man uit Friesland heeft het in zich om stappen te zetten en het uiteindelijk Tsunoda lastig te maken. De Japanner is de maatstaf. Die zal verslagen moeten worden om zichzelf van een toekomst bij AlphaTauri te garanderen. Daarna kan hij weer verder kijken.
Liam Lawson
Als we het over Red Bull-junioren hebben, dan is Liam Lawson de man met de beste papieren. Hij presteerde vorig jaar al prima in de Formule 2, maar bij Red Bull vond men het te vroeg om het talent uit Nieuw-Zeeland naar de Formule 1 te halen. Hij is weliswaar samen met Ricciardo de reservecoureur, maar toch zal hij dit jaar ergens anders indruk moeten maken om zichzelf in de picture te rijden voor het Red Bull-zitje in 2025. Hij racet namelijk in de Japanse Super Formula, waar hij de eerste race van het jaar meteen wist te winnen. Als hij daar zo blijft presteren, dan lijkt hij zich op te kunnen gaan maken voor het AlphaTauri-zitje in 2024. Maar zou hij dan na een jaar al de overstap kunnen maken naar Red Bull? De geschiedenis leert dat dat echt veel te snel is, tenzij je Max Verstappen heet. Gezien het geduld dat Marko momenteel heeft met Lawson, lijkt het zeer onwaarschijnlijk, maar als hij in 2024 naast Tsunoda rijdt en Yuki verslaat? Waarom niet? Omdat Perez een solide, bewezen kracht is bij het Red Bull-team, misschien? De kans dat we de 21-jarige coureur terug gaan zien in de koningsklasse lijkt groot, maar in 2025 al racen voor het grote Red Bull? Dat is misschien nog iets te vroeg.
Conclusie
Red Bull heeft best veel opties met het oog op 2025. Wie komt er dan naast Max Verstappen te rijden in de Formule 1? Als hij blijft presteren zoals hij nu doet, dan is de kans echter groot dat Sergio Perez gewoon blijft, mits hij intern geen rare fratsen uithaalt bij Red Bull. Tenzij Marko dusdanig veel waarde hecht aan zijn juniorenprogramma dat hij koste wat kost een 'eigen product' in die RB21 wil hebben, wat met het oog op de constructeurstitel wel een risico is. In dat geval zijn Yuki Tsunoda en Liam Lawson de logische kandidaten. Gaan zij volgend jaar bij AlphaTauri onderling uitmaken wie dat zitje krijgt? Als De Vries niet verbetert, dan is die kans aanwezig. Er zal natuurlijk ook een moment komen dat Verstappen er de brui aan geeft en dan moet er een waardige vervanger klaar staan die de Red Bull-titels moet gaan winnen. Dat kan beter iemand zijn uit de eigen opleiding die al enkele jaren bij het team zit. Is 2025 dan het ideale jaar om alvast een 'opvolger' naar voren te schuiven naast Max? Een opvolger die tot en met 2028 kan rijpen, waarna Verstappen er misschien tussenuit wil knijpen. Dat rijmt, maar de logica bij de Red Bull-keuzes niet altijd. Tot het moment dat we definitief nieuws krijgen over het contract van Checo of een opvolger, blijft het natuurlijk gissen. Wie zie jij het liefst naast Verstappen vanaf 2025?
Meest gelezen