De Formule 1 is nog altijd razend populair in Japan, maar het land van de rijzende zon moet het al ruim zes jaar doen zonder Japanse F1-coureur. Kamui Kobayashi was in 2014 de laatste Japanner die een Grand Prix reed. Honda keerde in 2015 terug in de Formule 1 als motorleverancier van McLaren. Het strategische partnership moest leiden tot grootse successen in welke Fernando Alonso centraal zou staan. Het was echter van meet af aan duidelijk wat de wens van Honda was: een Japanse coureur in de McLaren. Probleem daarbij was dat er op dat moment geen talent uit eigen land beschikbaar was. Honda weet als geen ander hoe trots het Japanse volk is en welke impact op een Japanse coureur in de Formule 1 heeft op de fans, maar ook op het imago van het bedrijf. De relatie met McLaren verliep van meet af aan problematisch, mede door de vele tekortkomingen van de Honda-motor. Na drie jaren van proberen kwam uiteindelijk de vechtscheiding en had Honda twee opties: stoppen, of een nieuwe partner zoeken. Deze werd gevonden in Red Bull, dat de motorleverancier zich een jaar lang compleet liet uitleven bij zusterteam Toro Rosso. Bij voldoende progressie zou de motor ook in het achteronder van de Red Bull komen en zo geschiedde het in 2019. Trots en Japanners, het werd eens te meer duidelijk in 2019 toen Max Verstappen al bij de seizoensopener Honda het eerste F1-podium schonk sinds de terugkeer in de Formule 1. De tranen vloeiden rijkelijk en na de zege in Oostenrijk sloot het merk Red Bull nog meer in haar hart. Alles, maar dan ook alles deed Honda de voorbije jaren om van het F1-avontuur een succes te maken en Red Bull niet teleur te stellen. Stapje voor stapje kroop het dichter naar de top. Niet langer was de Honda-motor het lelijke eendje van de Formule 1. Max Verstappen reeg de podiumplaats aaneen en zegevierde diverse malen, met dit seizoen zelfs een daverende verrassing in de vorm van Pierre Gasly’s overwinning op Monza. Honda is en blijft trots, ondanks dat het eind 2021 officieel de sport verlaat als motorleverancier. Op de achtergrond speelt er echter van alles. Het is publiek geheim dat Red Bull door wil gaan met de samenwerking met Honda na volgend seizoen. Publiek geheim is ook dat Honda een Japanner in de Formule 1 wil en plots was daar Yuki Tsunoda die door Helmut Marko klaargestoomd werd voor de F1. De Japanner wist in 2020 te verrassen in de Formule 2, liet daar mooie dingen zien, racet met zijn hart en verliest zichzelf soms nog in zijn dadendrang. Met Tsunoda heeft Red Bull, excuus… hebben Red Bull en Honda eindelijk weer een mega talent van Japanse bodem in handen. Zijn contract is Marko’s kerstgeschenk aan Honda, het is nu wachten op het kerstgeschenk van Honda aan Red Bull: motoren in 2022.
Meest gelezen