Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Zo wil de Formule 1 de veiligheid verbeteren na de crash van Grosjean

Het onderzoek naar de huiveringwekkende crash van Romain Grosjean is afgerond. De FIA publiceerde de bevindingen en de bijbehorende maatregelen om de Formule 1 en de diverse andere formuleklassen veiliger te maken.

De FIA heeft alle bevindingen naar aanleiding van het onderzoek naar de horrorcrash van Romain Grosjean openbaar gemaakt. Op basis van dat onderzoek kondigt men enkele nieuwe maatregelen aan die de veiligheid verder moet verbeteren. De voormalig Haas F1-coureur crashte zwaar tijdens de Grand Prix van Bahrein. Het chassis brak in tweeën, met als gevolg een enorme vlammenzee, waar de Fransman wonder boven wonder redelijk ongedeerd aan wist te ontsnappen. "De auto liep veel schade op tijdens de crash, waarbij de volledige aandrijflijn werd gescheiden van de survival cell (of monocoque, red.)", zo staat in het verslag te lezen. "Aan de linkerzijde was het inspectieluik naar de benzinetank beschadigd, evenals de brandstofzak, die bij de aansluiting naar de motor los was gescheurd. Beiden maakten dat er brandstof kon ontsnappen." "De veiligheidsvoorzieningen van de coureur, zoals de helm, het HANS-systeem, de veiligheidsgordels, de monocoque, de headrest en de Halo deden stuk voor stuk waar ze voor zijn ontworpen en beschermden als zodanig de coureur door de vrijgekomen krachten op te vangen." "Het ERS-systeem was flink beschadigd, waarbij enkele onderdelen vast bleven zitten aan de aandrijflijn, en andere onderdelen juist aan de monocoque. Het vuur ontstond tijdens de laatste momenten van de impact met de vangrails aan de achterzijde van monocoque om vervolgens richting de coureur uit te breiden." "De manier waarop de monocoque stil kwam te liggen, tegen de bovenkant van de vangrails, blokkeerde deels de ontsnappingsroute voor de coureur. Vanwege schade aan de monocoque en enkele onderdelen in de cockpit zat de voet van Grosjean in eerste instantie bovendien beklemd. De coureur wist zijn voet los te maken door die uit zijn schoen te wringen. Daarna verplaatste hij de losgeraakte headrest en het stuur om aan de auto te ontsnappen." Zoals RacingNews365 al bekend wist te maken , heeft de FIA een lijst met maatregelen aangekondigd in een poging de veiligheid nog verder aan te scherpen. Deze maatregelen baseren zich ook op achttien andere zware ongelukken in diverse raceklassen gedurende het seizoen 2020. Met betrekking tot de auto's gaat het om het volgende: Herzien van de voorzijde van de monocoque in combinatie met aanvullende stress-tests. Evalueren van de bestaande regels over achteruitkijkspiegels. Evalueren van richtlijnen met betrekking tot de stuurkolom. Evalueren van de regels met betrekking tot de headrest. Analyseren van de bevestigingen van motorblokken. Voortzetten onderzoek naar kabelbevestigingen van wielen. Evalueren van het ontwerp van de brandstofzakken in alle formuleklassen. Het doen van aanbevelingen voor het installeren van brandstofzakken. Het updaten van de standaard voor brandstofzakken. Evalueren van veiligheidsregels met betrekking tot bevestigingspunten en toegang tot de brandstofzakken. Goedkeuring van brandstof moet mede afhangen van juiste compatibiliteit met de brandstofzak. De FIA Saftey Department zal daarna ook verder onderzoek blijven doen naar zaken als: Elektronische hulpmiddelen om de positie van andere coureurs te bepalen. Het verbeteren van de veiligheid van bestaande baanafzettingen. Nieuwe baanafzettingen die onder een grote diversiteit aan onvoorziene omstandigheden functioneel blijven. De huidige materialen waarmee in de Formule 1 brand wordt bestreden.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel