Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
FIA

Zo wil de Formule 1 de veiligheid verbeteren na de crash van Grosjean

Het onderzoek naar de huiveringwekkende crash van Romain Grosjean is afgerond. De FIA publiceerde de bevindingen en de bijbehorende maatregelen om de Formule 1 en de diverse andere formuleklassen veiliger te maken.

De FIA heeft alle bevindingen naar aanleiding van het onderzoek naar de horrorcrash van Romain Grosjean openbaar gemaakt. Op basis van dat onderzoek kondigt men enkele nieuwe maatregelen aan die de veiligheid verder moet verbeteren.

De voormalig Haas F1-coureur crashte zwaar tijdens de Grand Prix van Bahrein. Het chassis brak in tweeën, met als gevolg een enorme vlammenzee, waar de Fransman wonder boven wonder redelijk ongedeerd aan wist te ontsnappen.

"De auto liep veel schade op tijdens de crash, waarbij de volledige aandrijflijn werd gescheiden van de survival cell (of monocoque, red.)", zo staat in het verslag te lezen. "Aan de linkerzijde was het inspectieluik naar de benzinetank beschadigd, evenals de brandstofzak, die bij de aansluiting naar de motor los was gescheurd. Beiden maakten dat er brandstof kon ontsnappen."

"De veiligheidsvoorzieningen van de coureur, zoals de helm, het HANS-systeem, de veiligheidsgordels, de monocoque, de headrest en de Halo deden stuk voor stuk waar ze voor zijn ontworpen en beschermden als zodanig de coureur door de vrijgekomen krachten op te vangen."

"Het ERS-systeem was flink beschadigd, waarbij enkele onderdelen vast bleven zitten aan de aandrijflijn, en andere onderdelen juist aan de monocoque. Het vuur ontstond tijdens de laatste momenten van de impact met de vangrails aan de achterzijde van monocoque om vervolgens richting de coureur uit te breiden."

"De manier waarop de monocoque stil kwam te liggen, tegen de bovenkant van de vangrails, blokkeerde deels de ontsnappingsroute voor de coureur. Vanwege schade aan de monocoque en enkele onderdelen in de cockpit zat de voet van Grosjean in eerste instantie bovendien beklemd. De coureur wist zijn voet los te maken door die uit zijn schoen te wringen. Daarna verplaatste hij de losgeraakte headrest en het stuur om aan de auto te ontsnappen."

Zoals RacingNews365 al bekend wist te maken, heeft de FIA een lijst met maatregelen aangekondigd in een poging de veiligheid nog verder aan te scherpen. Deze maatregelen baseren zich ook op achttien andere zware ongelukken in diverse raceklassen gedurende het seizoen 2020.

Met betrekking tot de auto's gaat het om het volgende:

  • Herzien van de voorzijde van de monocoque in combinatie met aanvullende stress-tests.
  • Evalueren van de bestaande regels over achteruitkijkspiegels.
  • Evalueren van richtlijnen met betrekking tot de stuurkolom.
  • Evalueren van de regels met betrekking tot de headrest.
  • Analyseren van de bevestigingen van motorblokken.
  • Voortzetten onderzoek naar kabelbevestigingen van wielen.
  • Evalueren van het ontwerp van de brandstofzakken in alle formuleklassen.
  • Het doen van aanbevelingen voor het installeren van brandstofzakken.
  • Het updaten van de standaard voor brandstofzakken.
  • Evalueren van veiligheidsregels met betrekking tot bevestigingspunten en toegang tot de brandstofzakken.
  • Goedkeuring van brandstof moet mede afhangen van juiste compatibiliteit met de brandstofzak.

De FIA Saftey Department zal daarna ook verder onderzoek blijven doen naar zaken als:

  • Elektronische hulpmiddelen om de positie van andere coureurs te bepalen.
  • Het verbeteren van de veiligheid van bestaande baanafzettingen.
  • Nieuwe baanafzettingen die onder een grote diversiteit aan onvoorziene omstandigheden functioneel blijven.
  • De huidige materialen waarmee in de Formule 1 brand wordt bestreden.

7 reacties

    x