Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Albon doet boekje open en lucht zijn hart na frustrerende periode naast Verstappen

Alex Albon legt uit hoe de bolides van Red Bull worden gebouwd in het voordeel van Max Verstappen, wat volgens de voormalige teamgenoot van de Nederlander niet direct een slecht idee is. Hij blikt terug op die periode bij Red Bull.

Alex Albon was in de tweede seizoenshelft van 2019 en in 2020 de vaste teamgenoot van Max Verstappen, maar verloor uiteindelijk zijn stoeltje bij Red Bull aan Sergio Perez. Helemaal aan de kant geschoven werd hij echter niet en na een 'tussenjaar' zorgde zijn werkgever voor een fraaie overstap naar Williams, waar hij in 2023 voor het tweede seizoen op rij de vaste coureur is. In een zelf geschreven stuk op The Players Tribune doet Albon een boekje open over die periode. "Ik deed in mijn jaar als Red Bull-reserve alles wat ik kon in de sim, maar ik wilde ook dat mensen beter beseften wat ik in mijn eerste twee jaar in F1 had gedaan. Ik wilde geen medelijden, absoluut niet." "Tijdens dat jaar als reserve zag ik hoe Max en Checo de punten aaneen regen. Daar ging ik echt bijna aan onderdoor. Het was niet dat ik niet blij was voor hun succes, absoluut wel. In de winter had ik namelijk nauw met hen samengewerkt om de auto beter te krijgen. Ik weet nog alle problemen die Max en ik het jaar daarvoor met de auto hadden en we hebben uren naar data zitten kijken om ervoor te zorgen dat de auto op rails liep." "Toen ik na de testdagen hoorde dat Max en Checo zeiden dat de auto geweldige aanvoelde, was ik daar blij mee. Tegelijkertijd wilde ik zelf op de baan zijn. Dat was het meest lastige moment uit mijn carrière en ik moest heel goed over mezelf nadenken. Toen ik wist dat ik reservecoureur zou worden, was ik een paar dagen heel verdrietig." "Ik zag geen manier om terug in F1 te komen, maar al snel had ik door wat ik moest doen: het ging niet om racen, het ging om mij, om wie ik was, wie ik wilde zijn. Ik wilde Alex Albon, F1-coureur zijn. Dus ik schoof mijn gevoelens aan de kant en ging naar Christian (Horner, red.) en Helmut (Marko, red.) toe en zei: 'Oke, wat kan ik voor jullie doen? Hoe kan ik alles geven?'." "Die winter maakte het niet uit wat er moest gebeuren, ik was all in . Lange avonden, data bestuderen, duizenden ronden in de sim: ik deed het allemaal. Ik vond enorm veel motivatie: het was bijna gestoord."

Ik snap het Pierre

Albon gaat vervolgens een stapje verder terug in de tijd en bekijkt zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull. "Ik wist hoe goed Pierre (Gasly, red.) was. Hij had al meer ervaring dan ik en om een of andere reden werkte het voor hem niet bij Red Bull, waarna ze besloten om hem met mij om te wisselen. Waarom? Daar heb ik toen de hele zomervakantie over nagedacht..." "Ik was heel naïef. Ik wist niet wat er voor nodig was om in een topteam de racen. Ik had pas 12 F1-races ervaring. Ik had geen idee. Ik begon met frisse moed aan het avontuur en probeerde net als bij Toro Rosso zoveel mogelijk te leren. Dat is een van mijn sterke punten, maar Red Bull is niet echt de omgeving om te leren. En oke, dat snap ik, dat team probeert races te winnen." "Toen ik vervolgens een paar sessies achter de rug had, dacht ik aan Pierre: 'Ik snap je, ik snap je vriend.'"

Verstappens unieke rijstijl

Een goed genoeg halve seizoen volgde bij Red Bull in 2019, waarna Albon het ook in 2020 mocht proberen bij de hoofdmacht. Dat werd geen onverdeeld succes en dus werd ook hij geslachtofferd. Eind 2020 sloot de Red Bull-deur en werd Perez opgeroepen door Helmut Marko en co. Hij legt uit hoe de Red Bull-bolides volledig om Verstappen heen worden gebouwd, maar benadrukt daarbij wel dat hij dat volledig snapt. "Dit is niet om iemand bij Red Bull of Max tegen het zere been te schoppen, maar de auto is op een unieke manier afgesteld en om de eerste coureur heen gebouwd. En dat is Max." "Kijk, ik snap helemaal waarom. Als hij klaar is, dan is Max misschien wel de beste coureur aller tijden, maar hij heeft echt een specifieke rijstijl en hij houdt van een set-up waar vele andere coureurs het lastig mee hebben om aan te wennen. Je kan je eigen afstelling natuurlijk wat tweaken, maar de Red Bull past over het algemeen gewoon bij Verstappens stijl." "Ik hou er van om een scherpe voorkant te hebben. Ik ben in het verleden teamgenoten geweest van George Russell en Charles Leclerc, maar ik reed altijd met meer voorvleugel dan zij. Zie het zo: hoe meer, hoe gevoeliger de voorkant van de auto is. Maar toen ik in de Red Bull stapte... die had zoveel voorvleugel dat de auto al zou sturen als je tegen het stuur blies. Alsof je een videospel als Call of Duty speelt, en de gevoeligheid van de besturing helemaal op het hoogste standje zet, zo voelde het om die auto te besturen", aldus Albon. De Britse Thai benadrukt nogmaals dat hij het begrijpt. "Ik snap he-le-maal waarom dat zo was. Max was toentertijd een toekomstig wereldkampioen. Dat was voor iedereen duidelijk, dus natuurlijk ga je dan de auto om hem heen bouwen. Maar voor mij, een coureur die in totaal 12 races had gereden, was het een hele aanpassing. En ik heb het gevoel dat ik het O.K. heb gedaan!" De hele column van Albon teruglezen? Dat kan hier .

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden