De Grand Prix van Spanje verliep voor Alexander Albon allesbehalve gewenst. De Williams-coureur kwalificeerde zich als negentiende, maar kon geen posities goed maken om punten te scoren in de race. Sterker nog, hij kwam als laatst over de finishlijn, twee rondes achter racewinnaar Max Verstappen. Aan de media, waaronder RacingNews365, laat Albon weten dat zijn banden een stuk sneller achteruit gingen dan normaal. "Tijdens de rondes op weg naar de grid waren mijn banden al aan het slijten." Veel coureurs wisselden drie keer van rubber, maar Albon was genoodzaakt om als enige van het veld zelfs vier keer zijn banden te vervangen. "We deden een vier-stopper, maar ik had ook een vijf- of zes-stopper kunnen doen en dan was ik waarschijnlijk sneller geweest. Er was gewoon ongelooflijk veel bandenslijtage. Ik denk dat ik in bocht drie en bocht negen 20 km/u langzamer was dan de rest. Het was gewoon heel lastig."
"Het was vreemd"
De Williams-coureur probeerde van alles om de hoge slijtage van de banden tegen te gaan, maar niets leek te werken. "Ik kon niet langzaam genoeg rijden. Ik reed zo langzaam als ik kon, maar de banden sleten nog steeds en niet een klein beetje ook. Ik reed mijn eerste drie ronden tweeënhalve tot drie seconden langzamer dan ik normaal zou doen, maar de banden gingen er nog steeds enorm op achteruit." Teamgenoot Nicholas Latifi leek wat minder last te hebben van de bandenslijtage. Waar het probleem van Albon vandaan kwam is tot dusver onduidelijk. "Normaal zijn we niet zo slecht. Ik denk dat er iets is wat we moeten checken want dit is niet normaal. Het was een beetje vreemd. De slijtage was hoog en dat hadden we verwacht, maar wat er in de race gebeurde was een beetje vreemd", sluit Albon af. Na de race ontdekte Williams dat de Brits-Thaise coureur 'significante' schade had opgelopen aan zijn vloer, waardoor hij meer bandenslijtage en minder pace had dan normaal.
Meest gelezen