Albon neemt naast de ervaren Daniil Kvyat plaats bij Toro Rosso. De nummer drie van het vorige Formule 2-seizoen werd door de equipe van Franz Tost benaderd, nadat bleek dat er binnen de eigen opleiding geen coureurs waren die in aanmerking kwamen voor een Formule 1-superlicentie.
Vlak voor het Toro Rosso-balletje ging rollen, stapte Albon in een Gen2-Formule E-bolide, de wagen waarmee onder meer Robin Frijns tegenwoordig de ePrix's afwerkt. "Ik heb in de nazomer van 2018 wat testwerk kunnen verrichten in een Formule E-wagen en het zal je verbazen hoeveel overeenkomsten er met een Formule 1-motor zijn", sprak Albon rond de onthulling van de nieuwe Toro Rosso. "De technologie verschilt uiteraard, maar in beide klassen moet je energie sparen. Al met al bleek het testwerk in de elektrische auto zeer bruikbaar. Ik verwacht dat de aanpassing aan de F1-wagen niet al te lastig wordt. Het grootste verschil zit ‘m absoluut in de snelheid. Deze auto’s zijn sneller dan ooit, zelfs al zullen de snelheden dit jaar iets lager liggen", verwijst de Thai naar de nieuwe reglementen omtrent de voorvleugel, die een klein beetje grip doet verdwijnen. "De sprong van Formule 2 naar Formule 1 is echter ontzettend groot", kijkt Albon naar de wagen waarin hij vorig jaar plaatsnam, en de bolide waarmee hij het dit jaar moet doen. "Het zit ‘m met name in de downforce. Aan de snelheid wen je vanzelf, de breedte van de wagen is vooral iets wat verrast. Wat veel mensen vergeten is dat er enorm veel lui aan een F1-wagen werken: in de Formule 2 had ik een keer zes of zeven teamleden, hier heb ik er wel vierhonderd!" Albon is niet de tweede Thaise coureur in de geschiedenis van de Formule 1, al werd hij in het Britse Londen geboren. Omdat zijn moeder van Thaise komaf is, kon Albon ervoor kiezen om onder de vlag van het Zuidoost-Aziatische land uit te komen.
Meest gelezen